Sökning: "Analog writing"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden Analog writing.

  1. 1. Digital och/eller analog ordinlärning i moderna språk : Ett Wordwall projekt med tyskelever i årskurs 9

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Annabell Irsara; [2023]
    Nyckelord :incidental learning; intentional learning; phenomenography; text reading; vocabulary learning; Word wall approach; Wordwall; textrelaterad ordinlärning; elevers uppfattningar; inlevelseförmågan; Wordwall-aktiviteter;

    Sammanfattning : Syftet med mitt examensarbete är att få svar på hur en grupp elever i årskurs 9 i tyska funderar över sin språkinlärning i tyska. Utgångspunkten för min kvalitativa undersökning i klassrummet är två texter från Skolverket (2022a) som kartläggningsmaterial i tyska i årskurs 9 för att utmana elevernas läsförståelse genom textläsning och textrelaterade frågor som är införda i det digitala verktyget Wordwall. LÄS MER

  2. 2. Elevens skrivprocess i klassrummet : Användandet av digitala och analoga verktyg och dess påverkan.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Dennise Koschnike; Linnea Lindgren; Paulina Ebel; [2023]
    Nyckelord :analog tools; digital competence; digital tools; writing process; analoga verktyg; digitala verktyg; digital kompetens; skrivprocess;

    Sammanfattning : Digital competence is a skill that schools must teach. As society becomes more and more digitized, there are good reasons to argue how big a role digital devices should have in the classroom and how it affects the pupil´s learning in contrast to the traditional analogue teaching. LÄS MER

  3. 3. "Ipaden är fantastisk, men jag värnar om handskriften" : En kvalitativ studie om elever och lärares uppfattningar om textskapande med digitala respektive analoga skrivverktyg

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Annie Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Text creation; Digital writing tool; Analog writing tool; Early school years; Textskapande; Digitala skrivverktyg; Analoga skrivverktyg; Tidiga skolåren;

    Sammanfattning : Både digitala och analoga skrivverktyg utgör en stor del av den tidiga skrivundervisningen. Det råder dock skilda åsikter om vilket skrivverktyg som är mest gynnsamt för elevernas textskapande. LÄS MER

  4. 4. Den delade frågan om analogt och digitalt skrivande : En kvalitativ studie om F-3 lärares upplevelser kring elevers skrivutveckling och skrivprocess.

    M1-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Nils Awes; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna studie består av en undersökning om elevers skrivprocess från ett lärarperspektiv när elever skriver analogt och digitalt. Målet med studien är att ringa in några lärares reflektioner kring möjligheterna och utmaningarna med att skriva digitalt respektive analogt i förhållande till skrivutvecklingen. LÄS MER

  5. 5. ”Tangentbordet är idag vad pennan var för tidigare generationer” : En kvalitativ undersökning om några lärares perspektiv på analoga och digitala skrivverktyg i skrivundervisningen årskurs 1-3.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Niklas Olsson; [2022]
    Nyckelord :Analog writing tools; Digital writing tools; Lower elementary school; Teachers perspective; Writing education; Analoga skrivverktyg; Digitala skrivverktyg; Lågstadiet; Lärarperspektiv; Skrivundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att ge ett kunskapsbidrag om hur några verksamma lärare säger att de använder digitala och analoga skrivverktyg i skrivundervisningen för att diskutera skrivverktygens roll för elevers textskapande. För att besvara studiens syfte utgår undersökningen från följande frågeställningar: Hur beskriver och motiverar lärarna sin användning av skrivverktyg i undervisningen?, Hur upplever lärarna att elevers textskapande påverkas vid användning av respektive skrivverktyg? och Hur beskriver lärarna sin roll i att stötta och motivera elever under textskapande vid användandet av respektive skrivverktyg? Studien har utgått ifrån ett kvalitativt perspektiv och metoden som använts är semistrukturerade intervjuer med fyra informanter. LÄS MER