Sökning: "Analogier"
Visar resultat 1 - 5 av 84 uppsatser innehållade ordet Analogier.
1. Den historiska romanen - underhållning eller medium för kvinnokamp? : – Genuskontrakt och nutidsanalogier i Räkna hjärtslag och Döda kvinnor förlåter inte
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : De romaner som ligger till grund för analys i denna uppsats är Katarina Widholms Räkna hjärtslag (2021) och Katarina Wennstams Döda kvinnor förlåter inte (2023). Syftet med undersökningen är att se hur Widholm och Wennstam gestaltar genus i sina romaner, samt hur gestaltningen svarar mot en samtida problematik. LÄS MER
2. Faded Glory : Cultural exchange between warrior groups in the Vendel Period as reflected in armor from Vendel and Valsgärde
Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för arkeologi och antik historiaSammanfattning : This thesis analyzes and documents the splint armor material from Valsgärde 8 and Vendel I,X, and XI. This armor is then contextualized in the warrior institutions, weapon-systems, and fighting techniques of warbands from Central Sweden. LÄS MER
3. Dinner Chair for Children : A highchair to bring along and grow with - From idea to product concept
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälleSammanfattning : The demand for well-adjusted and useable children´s products increase in conjunction with the interest of children’s environment and understanding for how their needs differ from adults. Even if the market has increased the last years an absence still can be perceived of a children’s highchair which is fit for children from six months of age till five years, and at the same time both transportable and aesthetic. LÄS MER
4. Jämförelse mellan analoga respektive analytiska beskrivningar av viners aromprofiler : Analogier och metaforer som verktyg för att förstå vin
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Restaurang- och hotellhögskolanSammanfattning : .... LÄS MER
5. Är vi inte i skolan för att lära oss? : En gymnasielärares reflektion kring kunskap, skönlitteratur och fronesis
Magister-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskapSammanfattning : I den här vetenskapliga essän vid Centrum för praktisk kunskap har jag undersökt min känsla av kluvenhet och frustration i mitt yrke som gymnasielärare i svenska. Dessa känslor gestaltas i två möten med elever, ett möte med en klass då jag presenterar ett nytt romanprojekt och ett med eleven Lilly som inte hinner med att lära sig i sin egen takt, utan tvingas ta bort kurser för att orka med. LÄS MER