Sökning: "Analytisk induktion"

Visar resultat 1 - 5 av 31 uppsatser innehållade orden Analytisk induktion.

  1. 1. Elevers och lärares uppfattningar om arbetssätt i fjärrundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :IBRAHIM YILMAZ; [2022]
    Nyckelord :Arbetssätt; flippat klassrum; fjärrundervisning; fysik; gymnasieskolan;

    Sammanfattning : I denna uppsats redovisas elevers och lärares uppfattningar om arbetssätt som grupparbete i flippat klassrum i fjärrundervisning och närundervisning. Undersökningen genomfördes via en elevenkät och semistrukturerade intervjuer med lärare i gymnasieskola A i en stad i södra Sverige. LÄS MER

  2. 2. Digitalisering av skolan på vetenskaplig grund sker med förberedda lärare och goda verktyg : En litteraturstudie om lärares TPACK och IKT i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Analys och didaktik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Henry Persson Mulindwa; [2021]
    Nyckelord :IKT; TPACK; Digitala verktyg; Digitalisering; Skolan;

    Sammanfattning : IKT har varit en del av skolans undervisning under årtionde och tar med tiden allt mer plats i undervisningen.  Det är mer regel än undantag att eleverna har egna elevdatorer men har lärare den kunskap som krävs för att undervisa med digitala hjälpmedel? Detta arbete är en forskningsöversikt som använder sig av analytisk induktion för att svara på om IKT i skolan stöttar  elevers kunskapsutveckling i matematik samt om lärare har den kunskap om IKT och sådan uppfattning om sin kunskap, att de effektivt kan förmedla nya kunskaper till eleverna med hjälp av IKT? Arbetet visar att det finns en utbredd uppfattning om att IKT kan bidra till att stärka elevers matematiska förmågor men att det samtidigt är vanligt att lärare upplever sig sakna den kompetens som behövs för att använda IKT i sin undervisning. LÄS MER

  3. 3. En jämförelse av tre olika tillvägagångssätt för att kvantifiera utsläpp av växthusgaser : En studie om tillvägagångssättens användbarhet för Sveriges statliga myndigheter

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Tema Miljöförändring

    Författare :Patrik Johansson; [2018]
    Nyckelord :Greenhouse gas; quantify; emission; approach; compare; agency; Swedish government; Växthusgasutsläpp; kvantifiera; tillvägagångssätt; myndighet; jämförelse; statlig;

    Sammanfattning : Det finns ett uttalat önskemål inom Sveriges statliga myndigheter är att finna lämpliga tillvägagångssätt för att kvantifiera växthusgaser, som en del i arbetet mot målet att bli förebilder inom miljöledningsarbete. Tillvägagångssätt som är praktiskt genomförbara, användbara och uppfyller myndigheternas behov och önskemål. LÄS MER

  4. 4. "Vadå undervisning? Dom är väl för små för att lära sig så här mycket saker?" : En kvalitativ studie om förskollärares och förskollärarstudenters uppfattning av begreppet undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Rickard Arnberg; Josefin Thunqvist; [2018]
    Nyckelord :förskola; undervisning; läroplan; förskollärare; förskollärarstudenter;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur förskollärare och förskollärarstudenter uppfattar begreppet undervisning samt hur de anser att undervisning kan bedrivas i förskolan, vidare presenteras även de skillnader som går att utläsa mellan dessa två respondentgrupper.Studiens teoretiska ramverk utgörs av det sociokulturella perspektivet, forskning kring undervisning och lärande ur ett didaktiskt perspektiv samt definitioner av begreppet undervisning. LÄS MER

  5. 5. "Lek inte med maten" : En etnografisk studie om familjemåltiden som ett medel för uppfostran hos barnfamiljer

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Enheten för restauranghögskolan

    Författare :Victor Sävenlid; [2017]
    Nyckelord :familjemiddag; föräldraskap; kultur; måltidsbeteende;

    Sammanfattning : En familj sitter ner och äter, pappan säger till sitt barn ”lek inte med maten”. Situationer som den här är något vi kan förstå och relatera till. Ett intresse väcktes för barnfamiljens middagar och vart den förståelse gällande hur vi beter oss runt matbordet kommer ifrån. LÄS MER