Sökning: "Anchors"

Visar resultat 1 - 5 av 76 uppsatser innehållade ordet Anchors.

  1. 1. Direktörer i diadem : En studie kring hur genusroller och stereotyper påverkarkarriärvägar och ledarskap inom företagsvärlden

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Vilma Brommels; Josephine Bäcklund; [2024]
    Nyckelord :Schein s Career Anchors Theory; Social Role Theory; Ethics of Care.; Scheins Karriärankarteori; Rollteori; Social identifieringsteori; Omsorgsetik;

    Sammanfattning : Titel: Direktörer i diadem - En studie kring hur genusroller och stereotyper påverkarkarriärvägar och ledarskap inom företagsvärlden Nivå: Examensarbete på grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: Vilma Brommels och Josephine Bäcklund Handledare: Monika Wallmon Datum: 2024 – januari Syfte: Syftet med denna studie är att utforska uppfattningar och förväntningar som ställs på män och kvinnor i ledande positioner inom företagsvärlden, med särskilt fokus på hur dessa uppfattningar och förväntningar är rotade i och påverkas av genusroller enligt Social role-teorin samt Edgar Scheins Karriärankarteori. Metod: Blandad metodansats, kombinerade både kvalitativa och kvantitativa tekniker, med tyngd i den kvalitativa delen. LÄS MER

  2. 2. Att vara lite på show varje dag - En kvalitativ studie där eftertraktade konsulter inom kunskapsintensiva branscher ger sitt unika perspektiv på motivation och karriär

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

    Författare :Monia Hanachi; Sandra Ruergård; [2023-09-07]
    Nyckelord :career choice; consultant; motivational factors;

    Sammanfattning : The interest in understanding individuals' motivation and satisfaction at work, their driving forces behind career choices, and how companies should act to attract and retain talent has steadily increased over the years. The starting point and focus of these areas are different, but intertwined in that they together can answer questions regarding how companies and individuals should think and act in order to contribute to positive results. LÄS MER

  3. 3. Personlighetsdragens benägenhet att sätta ett högt första pris i en förhandling.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Filip Bertilsson; Elias Johansson; [2023]
    Nyckelord :Förankringseffekten; femfaktorteorin; förhandling; intervju; scenario;

    Sammanfattning : Abstract Title: The tendency of personality traits to set a high first price in a negotiation. Level: Bachelor’s degree thesis, final assignment for bachelor’s degree in business administration. Authors: Filip Bertilsson and Elias Johansson. Supervisor: Lars-Johan Åge. LÄS MER

  4. 4. ESG Scores as Social Ethicality Motivators

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Annika Ebert; Isabella Larsson; [2023]
    Nyckelord :ESG Responsiveness; Russia-Ukraine War; Divestment Strategy; Brand Management; MNCs; Business and Economics;

    Sammanfattning : Relating to the ongoing discussion surrounding criticism and support for ESG scores, the purpose of this paper anchors itself in providing comprehensive, empirical evidence regarding the responsiveness of ESG scores to firm actions. The different strategic choices of multinational firms, resulting from political and stakeholder pressure, were to either fully withdraw, suspend or continue operations in Russia in light of the Russia-Ukraine war. LÄS MER

  5. 5. Do Women Smell Better than Men? : Gendered Expectations in Olfactory Perception

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Alina Sheppard-Bujtor; [2023]
    Nyckelord :Olfaction; Gender; Expectations;

    Sammanfattning : Learned expectations shape behaviours, thoughts, and thus the way the world is perceived. Olfactory perception is one of the less studied senses. One of the seminal issues regard possible differences in olfactory functioning between men and women. LÄS MER