Sökning: "Andelsjordbruk"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade ordet Andelsjordbruk.

  1. 1. Komposttillverkning i biointensiva odlingar - en undersökning med fyra fallstudier

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kulturvård

    Författare :Amanda Nygårds; [2021-06-21]
    Nyckelord :Biointensive farming; compost; soil substrate; no-dig; market garden; Biointensiv odling; kompost; jordsubstrat; andelsjordbruk;

    Sammanfattning : Biointensive farming is a farming method that gives a high yield of vegetables in a small area. It is a method that strives to benefit the soil health and biodiversity with a large variety of crops, less use of machinery and fossil fuels. LÄS MER

  2. 2. Community Supported Agriculture in Sweden and its transformative potential : A survey of farmers

    Master-uppsats, KTH/Hållbar utveckling, miljövetenskap och teknik

    Författare :Tom Källgren; [2021]
    Nyckelord :Community Supported Agriculture; CSA; Andelsjordbruk; Alternative Food Networks; AFN; Sustainable agriculture;

    Sammanfattning : Modern agriculture has made great strides in terms of efficiency, yields, and profits, but has come to be characterised by a large environmental impact and resource use, global transports, poor working conditions, and a lack of contact between producers and consumers. In response to these concerns, many different initiatives commonly referred to as Alternative Food Networks (AFNs) have been established to solve some or all of these issues. LÄS MER

  3. 3. Hur beteendeförändringsmodeller kan appliceras i skapandet av en informativ teknisk tjänst i syfte att minska svinn av grönsaker

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för datavetenskap och medieteknik (DM)

    Författare :Anne Berglund; [2021]
    Nyckelord :Beteendeförändringsmodeller; BCW; FBM; BCT-Taxonomin; teknisk intervention; informativ teknisk tjänst; andelsjordbruk; triggers; påminnelser; övertygande teknologi; IKT; svinn av grönsaker; hållbarhet; informationsanvändning;

    Sammanfattning : Denna kandidatuppsats undersöker hur beteendeförändringsmodellerna “The Behaviour Change Wheel” (BCW), “BCT-Taxonomin” och ”Foggs Behavioural Model” (FBM) kan appliceras i skapandeprocessen av en informativ teknisk tjänst, i syfte att uppnå positiv beteendeförändring gällande svinn av grönsaker hos individer som är medlemmar av andelsjordbruk. I studien undersöks bland annat om deltagarna upplever att den informativa tekniska tjänsten leder till positiv skillnad i beteenden gällande grönsakssvinn, samt vilka specifika komponenter från beteendeförändringsmodellerna som de upplever gör skillnad. LÄS MER

  4. 4. Skills and competencies for sustainable food systems : case study of young market gardeners in Sweden

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Plant Breeding (from 130101)

    Författare :Lotten Lundgren; [2020]
    Nyckelord :market gardening; sustainability; food system; skills; competencies; lock-in; transition;

    Sammanfattning : Global food systems are locked into a sociotechnical regime where actors are dependent on high external inputs and economies of scale, and systemic innovation is necessary to meet sustainability targets. Recent research into the development of education for fostering sustainability leaders, such as the Horizon 2020-project NextFood, have largely focused on mainstream agriculture, despite the importance of niches in driving systems change. LÄS MER

  5. 5. Relationsmat, det nya gamla sättet att handla mat : direkta försäljningskanaler för relationsmat samt om REKO-ring relationsmatkonsumenter

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Biosystems and Technology (from 130101)

    Författare :Sandra Lindell; [2020]
    Nyckelord :närproducerat; konsumentbeteende; livsmedelskedjan; ekologiskt; andelsjordbruk; gårdsbutiker; bondens marknad; försäljningskanaler; livsmedelskonsument; relationsmarknadsföring; local produce; consumer behaviour; food supply chain; organic; consumer supported agriculture; farm shops; farmer’s market; sales channels; food consumer; relationship marketing;

    Sammanfattning : Matskandaler och onödiga tillsatser i maten har påverkat livsmedelskonsumenters förtroende för livsmedelsindustrin samtidigt som en ökad klimatmedvetenhet och kunskap om hur dagens matproduktion påfrestar klimatet har fått konsumenter att ifrågasätta livsmedelskedjan och hur och var maten produceras. Intresset för att handla mer närproducerad mat ökar och det nya begreppet relationsmat som främst anammats av olika REKO-ringar i Sverige är på uppgång och har uppmärksammats av konsumentgrupper som vill gynna den lokala ekonomin, handla ekologiskt, minska matmil och veta mer om ursprunget till sin mat. LÄS MER