Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 161 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. Jag hör och jag glömmer, jag gör och jag förstår : - En litteraturstudie om upplevelsbaserat lärande inom samhällsorienterande ämnena
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärandeSammanfattning : .... LÄS MER
2. Att synliggöra elever med trauma : En översiktsstudie om forskningsläget för arbetet med elever med trauma i grundskoleåldern
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionenSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur forskningsläget kring arbetet med elever med trauma i grundskoleåldern ser ut. Ett trauma kan vara en händelse eller livssituation som är överväldigande och okontrollerbar, där någon utsätts för en enorm psykisk påfrestning. LÄS MER
3. Och jag har tänkt många gånger ’idag kommer nog ingen’ och då sitter det tjugo personer alltså : En intervjustudie om diakoners arbete med att stävja ensamhet bland äldre
Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälleSammanfattning : Allt fler äldre upplever minskad livskvalitet på grund av ensamhet och 10–15 % av den åldrande befolkningen upplevde ofrivillig ensamhet 2022. Civilsamhället är en viktig aktör för att tillsammans med offentlig välfärd hantera sociala problem och Svenska kyrkan är en av de största aktörerna inom svenskt civilsamhälle. LÄS MER
4. Klimat- och kostnadseffektivakontorsbyggnader : En fallstudie av ett flervåningshus
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Byggteknik och byggd miljöSammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka klimat- och kostnadseffektiva lösningar för att minska kontorsbyggnaders påverkan på miljön. Byggnader står för en betydande del av Sveriges klimatpåverkan och kostnader, det finns därav behov av att hitta sätt att reducera den påverkan. LÄS MER
5. Gymnasieelevers kollektiva algebraiska resonemang
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktikSammanfattning : Algebra är ett grundläggande nyckelområde inom matematiken och tillsammans med matematisk resonemangsförmåga essentiellt inom skolan för elevers utveckling av matematisk färdighet. Studien analyserar gymnasieelevers kollektiva algebraiska resonemang vid algebraisk uppgiftslösning med avseende på resonemangsargumentens förankring i matematiska egenskaper, samt det algebraiska tänkande som indikeras av dessa. LÄS MER