Sökning: "Anders Skog"
Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden Anders Skog.
1. Suitable tract bank size : exploration & estimation
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, SLU/Department of Forest Biomaterials and Technology (from 131204)Sammanfattning : The collection of stands planned and ready for harvest, also called the tract bank, gives the harvest manager a selection of stands to choose from while scheduling harvests. Too few and the harvest manager might be forced to make bad decisions; too many bring additional unnecessary costs. LÄS MER
2. En studie av lärkarter och deras hybrider samt tall och contorta i Siljansfors försökspark
Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för skog och träteknik (SOT)Sammanfattning : I arbetet studerades volymtillväxt hos några försök med lärk och deras hybrider i Siljansfors försökspark (SLU). Mätningar gjordes hösten 2021 på ett lärkförsök, anlagt våren 2015. LÄS MER
3. Minska risk för vindskador i granbestånd – hur fungerar ett verktyg för riskanalys i praktiken
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för skog och träteknik (SOT)Sammanfattning : Starka vindar orsakar stora skador för det svenska skogsbruket och samhället. Därför är det viktigt att kunna hitta de bestånd som har hög sannolikhet att drabbas av dessa skador. För att lyckas med detta krävs ett enkelt verktyg där bestånden kan bedömas med denutrustning och den kunskap som finns ute på de svenska skogsgårdarna. LÄS MER
4. Topografi och markfuktighet för granbarkborreskadad skog
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för skog och träteknik (SOT)Sammanfattning : En stor skadegörare på de svenska granskogarna är den åttatandade granbarkborren Ips typographus (L.). Torkstress, vattentillgång och landskapets topografi är faktorer som påverkar granens vitalitet. Om granen har en låg vitalitet riskerar den i högre utsträckning att bli angripen av granbarkborren. LÄS MER
5. Platsens betydelse för utomhuspedagogik i biologi : En jämförande studie om hur skolgården och dess närhet till skogsområden kan påverka implementeringen av utomhuspedagogik i biologi
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktikSammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur verksamma biologilärare i mellanstadiet beskriver hur skolgårdens närhet till skogsområden påverkar deras implementering av utomhuspedagogik i biologi och hur de upplever undervisningsformen. En skolgård som med ett kort gångavstånd har tillgång till skogsområden jämförs med en stadsbaserad skola utan nära tillgång till skogsområden. LÄS MER