Sökning: "Andersson 1986"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden Andersson 1986.

  1. 1. Är alla lika inför lagen? : En kvalitativ studie i hur förstagångsväljare ser på brott och straff 

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Kriminologiska institutionen

    Författare :Joel Gustafsson; Mimmi Andersson; [2023]
    Nyckelord :kriminalpolitik; förstagångsväljare; alarmistisk; straffrätt; brott; straff; media;

    Sammanfattning : Sveriges riksdagsval 2022 klargjorde att väljarna vill gå mot en mer repressiv kriminalpolitik. Detta visade sig både i den inledande politiska kampanjen och det slutgiltiga valresultatet där en mer skärpt syn på brott premieras (Sveriges Radio, 2022). LÄS MER

  2. 2. Ångest på biblioteket : En analys av fenomenet library anxiety ur ett begreppshistoriskt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Martin Andersson; Josef Möller; [2020]
    Nyckelord :library anxiety; library literacy; library instruction; information anxiety; information overload; literacies; academic library; students; library users; librarians; librarianship; biblioteksångest; bibliotekarieprofessionen; kompetenser; litteraciteter; biblioteksdidaktik; bibliotekarier; användarstudier;

    Sammanfattning : Library anxiety has been a concept since 1986, when Constance A. Mellon coined the phenomenon through her qualitative study on feelings that students experienced when interacting with academic libraries. LÄS MER

  3. 3. Två läroböcker från skilda tider -En komparativ studie utifrån ett genusperspektiv avPojken och Tigern: en Sverige- saga (1986, reviderad 2002) av Lars Westman och Nyckeln till skatten (2012) av Mats Wänblad

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Joakim Andersson; Marika Ekholm; [2020]
    Nyckelord :Svenskundervisning; läsning; närläsning; textanalys; komparativ studie; detaljbeskrivningar; genusmönster; genusutveckling över tid;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få en fördjupad insikt i hur genusperspektivet kan skildras i skolans läroböcker. Detta genom att analysera hur genus framställs i två olika läromedel som används i svenskundervisningen i dagens skola. LÄS MER

  4. 4. Nu ska vi bråka elever : En systematisk litteraturstudie om svårigheter med att addera och subtrahera bråk med gemensam nämnare samt hur lärare kan undervisa i detta område

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Evelina Clason; Fanny Andersson; [2020]
    Nyckelord :Abstrakt nivå; bråk; konkret nivå; laborativa material; representationsformer; semiabstrakt nivå; semikonkret nivå; svårigheter; the gap.;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka vilka svårigheter elever kan stöta på när de ska addera och subtrahera bråk med gemensam nämnare samt hur lärare kan undervisa inom detta område i grundskolans tidigare år. Studien har utgått från en systematisk litteraturstudie, där data har samlats in genom vetenskapliga artiklar och avhandlingar utifrån ett deduktivt tillvägagångssätt. LÄS MER

  5. 5. Constructing 'the Other': A Study of Cultural Representation in English Language Textbooks

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Johanna Ivanoff; Amanda Andersson; [2020]
    Nyckelord :English Language Textbooks; ELT; cultural representation; Critical Discourse Analysis; CDA; Visual Semiotics; Circles of World Englishes; the hidden curriculum; hegemonic discourses; imagined communities; Orientalism; the Other ;

    Sammanfattning : Educational textbooks have the power to influence pupils’ perception of the world. In the subject of English, this specifically concerns learning about cultures in different parts of the world where English is used. LÄS MER