Sökning: "André Lindqvist"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden André Lindqvist.

  1. 1. Att tillgodose individens behov : Socialsekreterares upplevelser av arbetet med individanpassade missbruksinsatser

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :André Lindqvist; Freddy Karlsson; [2020]
    Nyckelord :Socialtjänsten; missbruk; individanpassade insatser;

    Sammanfattning : Individanpassade insatser beskrivs i nationella riktlinjer och lagstiftning som vård och behandling som ska möta individens behov utifrån dennes problematik. Socialtjänstens arbete med att tillgodose behoven hos individer med missbruksproblem har kritiserats av Inspektionen för vård och omsorg som menar att det finns brister i socialtjänstens arbete med att individanpassa insatser. LÄS MER

  2. 2. Välkommen till den svenska skolan? : En systematisk litteraturstudie över framgångsfaktorer vid mottagande av nyanlända elever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Amanda Lindqvist; [2020]
    Nyckelord :nyanlända elever; organisation; förberedelseklass; direktintegrering; språkintroduktionsprogrammet; mottagande; den andre; inkludering;

    Sammanfattning : Mottagandet av nyanlända elever i den svenska skolan är något som har diskuteras mycket, särskilt under de senaste fem åren, men hur bra fungerar egentligen detta? Uppsatsens syfte var att genom en systematisk litteraturöversikt sammanställa en del av den nutida forskningen som fanns inom ämnet mottagande av nyanlända elever med avsikt att ta reda på vilket organisationssätt som är av forskningen rekommenderat, hur det ser ut i några andra länder och vilka rekommendationer som finns. Detta undersöktes genom en systematisk litteraturstudie där 15 artiklar, avhandlingar eller kapitel i antologier valdes ut, kvalitetsgranskades och analyserades. LÄS MER

  3. 3. SCUM på svenska : En uppsats om Sara Stridsbergs översättning av SCUM Manifesto och hennes tillhörande förord

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Tolk- och översättarinstitutet

    Författare :Emma Tönnes; [2016]
    Nyckelord :Translation; SCUM Manifesto; Valerie Solanas; Sara Stridsberg; Översättning; SCUM Manifest; Valerie Solanas; Sara Stridsberg;

    Sammanfattning : Uppsatsen har tre syften, alla beträffande Sara Stridsbergs översättning av amerikanskan Valerie Solanas radikalfeminstiska SCUM Manifesto från 1968: att göra en övergripande karaktäristik av översättningen, att undersöka och presentera nyckelord i översättningen, samt att beskriva samspelet mellan Stridsbergs förord och översättning. Med textanalysmodeller av Yvonne Lindqvist, Lennart Hellspong och Per Ledin genomförs textanalyser av översättningen i stort, av ett urval av nyckelord och av förordet. LÄS MER

  4. 4. Minoritetsgrupper, empati och stereotypisering : Reducerar perspektivtagning och empati negativ stereotypisering?

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Dennis Karlsson; Fredrik Lindqvist; [2015]
    Nyckelord :Empati; perspektivtagning; stereotyper;

    Sammanfattning : Enligt tidigare forskning kan antagandet av ett subjektivt perspektiv framkalla empatiska känslor och att detta medför en positiv utvärdering samt mer positiva attityder gentemot den andre. I studien deltog 126 högskolestudenter från en mellanstor högskola i Sverige. LÄS MER

  5. 5. Som man bäddar får man ligga - En studie av ett strategiskt samarbete avseende varumärkesutvidgning

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Elin Gustafsson; Tove Rastad; Maria Lindqvist; [2009]
    Nyckelord :strategisk allians; strategiskt samarbete; förtroende; risk; varumärke; meningsskapande; opportunism; kommunikation; varumärkesutvidgning; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Problematiken i strategiska samarbeten avseende varumärkesutvidgning ligger i att skapa en gemensam grund för användandet av varumärket, för att undvika varumärkesförsvagning. Det är svårt att förutsäga hur den andre parten kommer att agera och använda varumärket, vilket innebär en risk. LÄS MER