Avancerad sökning

Hittade 3 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. ”… assistenten är viktig för att hjälpa mig bli självständig” : Elevers och elevassistenters syn på stöd i gymnasiesärskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :André Tikkanen; Malin Carlsson; [2022]
    Nyckelord :Biesta; elever med funktionsvariationer; elevassistentens yrkesroll; gymnasiesärskola; intellektuell funktionsnedsättning; kvalitativ studie; lärandeteori; Radford; relation och stöd; scaffolding;

    Sammanfattning : Det finns olika former av samverkan i gymnasiesärskolan. En hel del forskning finns om samverkan mellan professionella i skolan samt mellan lärare och elever men inte lika många som rör relationen mellan elevassistenter och elever. LÄS MER

  2. 2. Århundradets Kärleksnarcissism : Plats, skrivandet och konsumtionen av den andre i Århundradets kärlekssaga och Århundradets kärlekskrig

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Linnéa Guldbacke Lund; [2020]
    Nyckelord :Narcissism; Liberalism; place; writing; power; love relationship; subject; violence; atopic otherness; consuming; Tikkanen; Witt-Brattström; Narcissism; Liberalism; Århundradets kärlekssaga; Århundradets kärlekskrig; kärlek; den andre; atopi; Byung-Chul Han; konsumtion; blick; platslöshet; frigörelse; våld; subjektets inåtvända våld; kärleksrelation; makt; kön;

    Sammanfattning :   Den här uppsatsen undersöker hur kärleksrelationen skrivs fram i två poetiska verk; Märta Tikkanens Århundradets kärlekssaga och Ebba Witt-Brattströms Århundradets kärlekskrig.  Syftet med uppsatsen är att se till hur plats, blick och skrivandet samverkar i framskrivandet av kärleksrelationen. LÄS MER

  3. 3. Svensklärares planering av sin tvåspråkiga undervisning för döva

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Ronny de Silva; Veronica Johansson; André Tikkanen; [2007]
    Nyckelord :Planering; Tvåspråkig undervisning; Svenskt teckenspråk; Tvåspråkighet; Döva; Döv; Hörselskadade; Hörselskadad;

    Sammanfattning : Denna uppsats syftar till att belysa hur lärare som undervisar döva på gymnasienivå arbetar med sin tvåspråkiga undervisning. Vår forskningsfråga har varit ”Hur arbetar lärare med planering av sin tvåspråkiga undervisning – utifrån vad som anges i styrdokument - inom svenskämnet på gymnasienivå?”. LÄS MER