Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. ”Jag förstår mer hur detta med kolonialism är så djupt rotat i oss.” : Det medvetandegörande litteratursamtalet som transformativt lärande

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Hanna Nordlander; [2023]
    Nyckelord :litteraturpedagogik; litteratursamtal; transformativt lärande;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen handlar om hur samtal om litteratur i skolan kan vara en del av ett lärande som gynnar fördjupad förståelse av erfarenheter av exempelvis rasism, diskriminering och de maktstrukturer som upprätthålls av dessa. Skolan framhävs i Läroplanen för gymnasieskolan (Skolverket 2011a) som en viktig mötesplats för att tillvarata kulturell mångfald, där ovan nämnda erfarenheter kan vara en pusselbit för en lyhörd samexistens i samhället. LÄS MER

  2. 2. Ursäkta, var är klockan?

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)

    Författare :Peter Molnar Eronson; [2023]
    Nyckelord :Fantasy; deckarfantasy; skönlitteratur; humor;

    Sammanfattning : Presentation och reflektion Mitt projekt som ni här ska få ta del av är inledningen av en roman som enklast kan beskrivas som en fantasydeckare med humoristiska inslag. Från att ha provat på att skriva på en ny genre (historisk deckare) under Kreativt skrivande III, som jag gick läsåret 2020/2021, bestämde jag mig för att prova på ytterligare en ny genre till den här kursen. LÄS MER

  3. 3. Hur kunde Cecilia lämna sina barn? : Modersgestaltning i Lydia Sandgrens roman Samlade verk

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)

    Författare :Inger Palmgren; [2022]
    Nyckelord :Moderskap; moderskapsgestaltning; modersroll; feministisk; genusteori; könsidentitet; performativitet; jämställdhet; föräldraskap; normativitet;

    Sammanfattning : Lydia Sandgren har skrivit en roman, som bland annat handlar om en moder, somfrivilligt överger sina barn när de är små. Just detta fångade mitt intresse för attstudera vad som skulle kunna vara orsak till detta drastiska beslut från modernssida. LÄS MER

  4. 4. Normkritisk litteraturundervisning : Normer, identitet och sexualitet i Jeanette Wintersons Det finns annan frukt än apelsiner

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Sara Svensson; [2021]
    Nyckelord :Normkritisk pedagogik; litteraturvetenskap; genusvetenskap; sexualitet; identitet; normer och värderingar; didaktik; svenska; Jeanette Winterson; ”Det finns annan frukt än apelsiner”;

    Sammanfattning : Ungdomar spenderar mycket tid i skolan där de ingår i olika sociala sammanhang. I dessa speciella kontexter har det länge existerat normer för vad som anses vara rätt och fel beteende, utifrån både grupp- och könstillhörighet. LÄS MER

  5. 5. En mor "att lita på" : En analys av moderskap och psykisk sjukdom i Oktoberbarn och Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Litteraturvetenskapliga institutionen

    Författare :Vera Ydrefelt; [2019]
    Nyckelord :Moderskap; psykisk sjukdom; tabu; skam;

    Sammanfattning : I den här uppsatsen studeras hur modrande i relation till psykisk sjukdom och kulturella moderskapsideal gestaltas i Linda Boström Knausgårds roman Oktoberbarn samt Ann Heberleins verk Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva. Tematiken undersöks med hjälp av feministisk moderskapsforskning som visar hur föreställningar om det ”goda moderskapet” påverkar mödrar i stor grad. LÄS MER