Sökning: "Andraspråk"

Visar resultat 21 - 25 av 1975 uppsatser innehållade ordet Andraspråk.

  1. 21. Kronor i månaden, meter i sekunden - en undersökning av konstruktionsbaserad undervisningpå SFI, kurs C, i inlärargrupper med lång respektive kortstudiebakgrund

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Marika Sandahl; [2023-03-30]
    Nyckelord :konstruktionsgrammatik; grammatikundervisning; svenska som andraspråk; andraspråksundervisning; SFI; mönsterigenkänning;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen beskriver en klassrumsundersökning, där konstruktionsbaserad undervisning provades och jämfördes i två olika inlärargrupper på SFI, kurs C; en med lång studiebakgrund och kort tid i Sverige och en med kort studiebakgrund och lång tid i Sverige. Syftet med undersökningen var att prova en didaktisk metod som inte testats tidigare, nämligen mönsterigenkänning med snedfördelad input, och, genom att testa metoden i två olika grupper, prova om det är någon skillnad mellan de olika elevgruppernas sätt att gripa sig an uppgiften och tillägna sig kunskap om konstruktionen. LÄS MER

  2. 22. ”De svåra orden gör texten mörk” - en studie om vuxna flerspråkiga elevers textrörlighet i ämnet samhällskunskap

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Anna Bjerkeli; [2023-03-01]
    Nyckelord :vuxenutbildning; samhällskunskap; textrörlighet; sociokognitiv teori; ledtrådar; språkliga utmaningar;

    Sammanfattning : Lärobokstexter på gymnasienivå kan vara besvärliga att läsa eftersom skolspråket på den nivån har många språkliga drag som gör texterna opersonliga och abstrakta. Om man dessutom har ett annat förstaspråk än svenska och inte känner till de språkliga dragen för lärobokstexter särskilt väl, så kan texterna innebära stora utmaningar för förståelsen. LÄS MER

  3. 23. En friare plats : Pedagogiskt drama i Språkintroduktionen

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Sara Bartfai; [2023]
    Nyckelord :pedagogiskt drama; andraspråksundervisning; svenska som andraspråk; rumslig teori;

    Sammanfattning : I den här uppsatsen undersöks pedagogiskt drama som del av Språkintroduktionsprogrammet ur ett elevperspektiv. Målet med undersökningen är att bidra till mer empirisk kunskap om användandet av drama i andraspråksundervisning. Studien har en etnografisk ansats och bygger på deltagande observationer samt intervjuer med elever. LÄS MER

  4. 24. Att läsa Kamratposten : Textrörlighet och ordförståelse i ett andraspråksperspektiv

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Sofia Engman; [2023]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; läsförståelse; textrörlighet; ordförståelse; kvalificerade gissningar.;

    Sammanfattning : Uppsatsen undersöker nio mellanstadieelevers uttryckta förståelse för ett reportage i Kamratposten. Syftet är att undersöka uppvisad textrörlighet och ordförståelse hos några elever som läser en åldersadekvat text på svenska samt hur de resonerar för att komma fram till obekanta ords betydelse. LÄS MER

  5. 25. Pleasure reading for development of English as a second language : Pleasure reading at home and its effects in the English classroom. How pleasure reading in English can improve children’s comprehension of and proficiency in English as a second language.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Elin Moberg; [2023]
    Nyckelord :English; Swedish; grades 4 to 6; English as a second language; language development; reading; pleasure reading; reading for language acquisition; language learning; Engelska; svenska; årskurs 4 till 6; engelska som andra språk; språkutveckling; läsning; nöjesläsning; läsning för språkinlärning; språkinlärning;

    Sammanfattning : This study aims to find an understanding of how pleasure reading outside of a classroom context can assist in the development of English as a second language. The study primarily seeks to examine what teachers and parents say about how the access to and active reading of English books in children’s home environment can benefit their language skills development in the classroom, and this has been done through qualitative interviews. LÄS MER