Sökning: "Andraspråkinlärning"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade ordet Andraspråkinlärning.

  1. 1. "Man leker men man lär sig samtidigt" : Elevers upplevelser av pedagogiskt drama i SVA-undervisningen på grundläggande nivå inom vuxenutbildningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Maria Ågren; [2022]
    Nyckelord :drama in Swedish as a second language; fiction in second language learning; multimodal tools; drama; student perspective; elevperspektiv; drama i svenska som andratyg; pedagogiskt drama; multimodala verktyg skönlitteratur i andraspråkinlärning;

    Sammanfattning : Gruppdynamik, självkänsla, motivation och läslust är några av de grundstenar sompositiva upplevelser av andraspråksinlärning bygger på (Gass & Selinker, 2008)(Löthagen & Staff, 2009). Min intention är att undersöka huruvida pedagogiskt dramaintegrerat i svenska som andraspråksundervisningen, kan användas som verktyg för attuppnå dessa förutsättningar. LÄS MER

  2. 2. Motivation i ämnet svenska som andraspråk : En studie om motivation i ämnet svenska som andraspråk bland högstadieelverna

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Kristina Djerdj; Maria Lydevik; [2015]
    Nyckelord :Motivation; svenska som andraspråk; andraspråksinlärning; integrativ motivation; intsrumentell motivation; motivationfaktor;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats har varit att undersöka vilken motivationsorientering, integrativ eller instrumentell, som är den mest framträdande bland svenska som andraspråkselever samt vilken motivationsfaktor är den som är mest avgörande för detta. Uppsatsen undersöker även vilka strategier lärarna tar sig till för att väcka och upprätthålla elevernas motivation. LÄS MER

  3. 3. "Det är språket som gör det jobbigt för mig på kurserna" : En introspektiv studie av en högskolestuderande andraspråksinlärares inlärningsstrategier och reflektioner

    Kandidat-uppsats, Institutionen för språkdidaktik

    Författare :Riitta-Liisa Könönen; [2013]
    Nyckelord :andraspråksinlärning; självreglerat lärande; läsförståelsestrategier; språk- och kunskapsutvecklande arbete; studieframgång;

    Sammanfattning : Den här studien handlar om den verklighet som många andraspråksinlärare befinner sig i; nämligen att studera ett nytt, avancerat ämne parallellt med andraspråkinlärning i språket som ämnesstudierna bedrivs på. Studien ansluter till den pågående andraspråksforskningen, närmare bestämt de behov, framsteg och misslyckanden en andraspråksinlärare möter i sin strävan att nå sitt mål om ett fungerande yrkesliv och integration i Sverige. LÄS MER

  4. 4. Tvåspråkiga barn i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Tawhid Salem; [2010]
    Nyckelord :tvåspråkighet i förskolan; arbetssätt; språkinlärning; språkutveckling;

    Sammanfattning : Min undersökning inbegriper barns andraspråksinlärning. Studiens syfte är att få fram barns svårigheter i svenska som andra språk och hur pedagogerna arbetar med tvåspråkiga barn i förskolan. LÄS MER

  5. 5. Le Petit Prince på franska : En undersökning om att läsa litteratur inom moderna språk på grundskola senare år

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Pedagogiskt arbete

    Författare :Yvert-Hamon Sophie; [2010]
    Nyckelord :språkdidaktik; andraspråkinlärning; autentiska texter; främmande litteratur; lässtrategier; kommunikation; moderna språk; franska;

    Sammanfattning : Den här studiens syfte är att undersöka om, hur och varför man kan läsa litteratur inom moderna språk, franska, på grundskola senare år. För att genomföra undersökningen har aktionsforskningsmetoden används, vilket innebär att forskaren deltog i den process som undersöktes som lärare. LÄS MER