Sökning: "Andraspråksläsare"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade ordet Andraspråksläsare.

  1. 1. ”Varför behöver andraspråkstalare speciella texter?” En studie om andraspråkstalares läsning av informerande texter

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Tineska Carlesson Magalhães; [2021-08-16]
    Nyckelord :andraspråkstalare; mottagaranpassning; förenkling; läsförståelse; sammanfattning; ordlista;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om mötet mellan andraspråkstalare och två informerande texter. Studiens syfte är att, genom en enkätstudie av andraspråkstalares läsförståelse, ta reda på om olika tillägg till texterna påverkar hur begripliga texterna är för målgruppen. LÄS MER

  2. 2. Hög läsbarhet eller inte? : En jämförande analys mellan boken Ondskan och dess lättlästa version

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Frederik Denkvist; [2019]
    Nyckelord :Andraspråksläsare; läsbarhet; läsförståelse; lättläst;

    Sammanfattning : Undersökningens syfte har varit att granska skillnaden i graden av läsbarhet mellan Ondskan och dess lättlästa version för att sedan utreda huruvida en text som klassas som lättläst har en hög läsbarhet utifrån ett andraspråksperspektiv. Undersökningen utgick från sex kvantitativa variabler och en kvalitativ granskning för att granska nivån av läsbarhet. LÄS MER

  3. 3. Att förenkla eller ej. Ordförråd, grammatisk metafor och abstraktion i läromedel anpassade för andraspråksläsare, med fokus på historieämnet.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Klas Almroth; [2017-05-02]
    Nyckelord :anpassade läromedel; ordförrådsindelning; grammatisk metafor; nominalisering; abstraktion; vardaglig abstraktion;

    Sammanfattning : I uppsatsen studeras hur två läromedel anpassade för andraspråksläsare, Förstå språket och Överblick, skiljer sig språkligt från två läromedel som inte är anpassade för samma målgrupp, Prio Historia och SO-Serien. Studien utgår teoretiskt från systemisk funktionell grammatik och analysen fokuserar på den ideationella lexikogrammatiken utifrån ordförråd, grammatiska metaforer, abstrakta uttryck och deltagare. LÄS MER

  4. 4. Är lättläst lättläst? : En jämförande studie av Kejsarn av Portugallien och dess lättlästa version

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Erika Wallgren Ekström; [2017]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; läsbarhet; läsförståelse; lättläst; röst; kausalitet;

    Sammanfattning : Personer med annat modersmål än svenska är en av flera målgrupper för lättläst litteratur, och lättlästa texter rekommenderas att användas inom undervisningen för svenska som andraspråk. Det har dock förts kritik mot lättlästa texter och deras lämplighet för personer med annat modersmål än svenska. LÄS MER

  5. 5. Förekomst av kausalitet och röst i de nationella proven för årskurs 3 : En textanalys av läsförståelsetexterna i de nationella proven för årskurs 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Louise Fredriksson; [2015]
    Nyckelord :kausalitet; röst; läsförståelse; nationella proven för svenska och svenska som andraspråk i årskurs 3;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka i vilken mån som de texter som testar elevernas läsförståelse i de nationella proven för svenska och svenska som andraspråk för årskurs 3 underlättar för andraspråkselever. För att kunna svara på studiens syfte så har studien begränsats till att undersöka förekomsten av kausalitet och röst i provtexterna samt vilka likheter och skillnader som finns mellan de olika analyserade texterna. LÄS MER