Sökning: "Andraspråksutveckling"

Visar resultat 6 - 10 av 121 uppsatser innehållade ordet Andraspråksutveckling.

  1. 6. Skrivundervisning för flerspråkiga elever : En intervjustudie om svensklärares beskrivningar av sin skrivundervisning för flerspråkiga elever i årskurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Hanna Dahlqvist; [2023]
    Nyckelord :writing teaching; multilingual; working methods; activities; grade 4-6; Swedish subject; skrivundervisning; flerspråkighet; arbetssätt; aktiviteter; årskurs 4-6; svenskämnet;

    Sammanfattning : Tillgången till studiehandledning på elevers modersmål är begränsad i skolans verksamhet,vilket ställer krav på lärares undervisning av flerspråkiga elever att tillgodose deras förutsättningar och behov för att utvecklas. I denna kvalitativa intervjustudie är syftet att undersöka svensklärares beskrivningar av sin skrivundervisning för flerspråkiga elever i årskurs 4–6. LÄS MER

  2. 7. Grammatikens plats i ett SVA-klassrum : En kvalitativ studie om SVA-lärares åsikter och attityder till grammatikundervisning

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för svenska och flerspråkighet

    Författare :Sara Nasser; Maya Solanki; [2023]
    Nyckelord :Svenska som andraspråk; SVA; andraspråksutveckling; grammatikundervisning; explicit; implicit; styrdokument; feedback; stöttning; språkfärdighet; grammatisk kompetens; kommunikativ kompetens; kursplan;

    Sammanfattning : I denna kvalitativa studie intervjuades sju verksamma ämneslärare i svenska som andraspråk på gymnasiet, för att undersöka deras attityder till grammatik och hur de utformar grammatikundervisningen. Tidigare forskning visar att grammatikundervisningen och dess utformning variera beroende på lärarnas attityder till ämnet, vilket även stämmer överens med resultaten i vår studie. LÄS MER

  3. 8. Engelskundervisning för nyanlända elever 6–9 i förberedelse och vanlig klass

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Hala Almallah; Ghadah Almousa; [2023]
    Nyckelord :Andraspråksutveckling; engelskundervisning; förberedelseklass; nyanlända elever; språkutveckling; stödstrukturer och transspråkande;

    Sammanfattning : Arbetet syftar till att belysa de svårigheter som nyanlända elever möter inom engelskundervisningen. Genom att undersöka hur engelsklärare i grundskolan årskurs 6 till 9 hanterar de utmaningar som uppstår i undervisningen av nyanlända elever, i förberedelseklasser respektive direkt integration. LÄS MER

  4. 9. Andraspråksutvecklingsarbetet i praktiken : En kvalitativ studie om svenska som andraspråklärares syn på andraspråksutvecklande arbetssätt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Cejna Demirsoy; Sophie Aleke; [2022]
    Nyckelord :Svenska som andraspråk; språkutveckling;

    Sammanfattning : Bakgrund: Språkets roll är centralt för alla människor och det sätter sin prägel på livet för andraspråksindivider, genom att det påverkar deras möjlighet att komma in i samhället. Detta gör att svenska som andraspråksundervisningen blir jätteviktig för dessa individer, eftersom det är först där språkutvecklingen kan befrämjas(Skolverket, 2019, s. LÄS MER

  5. 10. Transspråkande i undervisningen : En kvalitativ studie om hur svensklärare beskriver att transspråkande implementeras i det flerspråkiga klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Maggie Afrem; [2022]
    Nyckelord :multilingualism; second language learning; translanguaging; elementary school; multilingual pupils; language development; flerspråkighet; andraspråksinlärning; transspråkande; grundskolan; flerspråkiga elever; språkutveckling;

    Sammanfattning : I dagens skolor är allt fler elever flerspråkiga. De flerspråkiga eleverna bär med sig språket som en resurs i undervisningen och tenderar därmed att utveckla en djupare och bredare kunskap inom andraspråksinlärningen. LÄS MER