Sökning: "Andreas Egevad"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Andreas Egevad.

  1. 1. Stuck in translation: Why public agencies seldom succeed implementing performance budgeting : A case study on output controls of the Swedish Armed Forces

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Andreas Egevad; [2023]
    Nyckelord :management accounting; public sector agencies; performance budgeting; efficiency; multiple institutional logics; sociology of translation; trust;

    Sammanfattning : Despite its benefits, output controls are less prevalent than its counterpart input controls in public sector agencies. Performance budgeting aligns the input of resources with the output of products and services systematically, enabling assessment of the efficiency and effectiveness of organizational activities. LÄS MER

  2. 2. Om tobak – efterfrågan och priselasticitet

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Nationalekonomiska institutionen

    Författare :Andreas Egevad; [2014]
    Nyckelord :Snus; Tobak; Mikroekonomi; Ekonometri; Priselasticitet; Business and Economics;

    Sammanfattning : Tobak har på senare år kommit att beskattas hårdare än tidigare av hälsopolitiska ock samhällsekonomiska skäl. Uppsatsen försöker besvara hur väl denna strategi uppnår de tobakspolitiska målen att minska konsumtionen av tobak genom att undersöka cigaretters och snus' pris- och inkomstelasticitet i Sverige under perioderna 1980-2010 och 1996-2010. LÄS MER

  3. 3. Vad gör du just nu? : En kritisk diskursanalys av Försvarsmaktens reklamkampanjer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Försvarshögskolan

    Författare :Andreas Egevad; [2013]
    Nyckelord :Advertisement; recruitment; critical discourse analysis; campaign; Swedish Armed Forces; Reklamkampanj; rekrytering; bildanalys; målgruppsanalys; kritisk diskursanalys;

    Sammanfattning : Denna uppsats syfte är att med hjälp av diskursanalys med inriktning på bildanalys och samspelet mellan text och bild, jämföra kampanjerna ”Det där löser sig säkert” med dem på temat ”Vad håller du på med?” för att utröna om deras syfte, innehåll och diskurs förändrats över tiden och i så fall på vilket sätt. Detta syfte tar sig uttryck i följande huvudfrågor: Vilken diskurs använder sig Försvarsmaktens reklamkampanjer av? Hur skiljer sig diskursen i reklamkampanjerna från varandra? När det gäller fråga ett ovan visar uppsatsen att det som de båda kampanjerna diskursmässigt har gemensamt är att den övergripande säkerhetspolitiska diskurs som förmedlas genom bilderna, är den nya säkerhetspolitiska doktrin som gör gällande att det moderna samhällets primära hot inte är det totala kriget utan en komplex hotmiljö bestående av allt ifrån instabila länder i när och fjärran, terrorism och naturkatastrofer. LÄS MER