Sökning: "Andreas Visén"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Andreas Visén.

  1. 1. Förändringens vindar? : En intervjubaserad studie som jämför 1994- och 2011 års kursplaner i samhällskunskap för grundskolans senare år.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Andreas Visén; Emanuel Nilsson; [2013]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Studien undersöker om och i så fall hur lärare i ämnet samhällskunskap i grundskolans senare år har förändrat sitt arbete genom övergången till en ny kursplan (Lgr 11). De konkreta områdena som undersöks är planering och undervisning. LÄS MER

  2. 2. Vem sätter betyg - Läraren eller Skolverket? : Elever och lärares syn på implementeringen av kursplanen för Samhällskunskap A i gymnasieskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för samhällsvetenskaper, SV

    Författare :Einar Ideström; Andreas Visén; [2012]
    Nyckelord :implementation; grade system; Upper Secondary School; Samhällskunskap A; Street level bureaucrats; Implementering; betygssystem; gymnasieskolan; Skolverket; Samhällskunskap A; närbyråkrater;

    Sammanfattning : Our study examining how well the guidelines, from Skolverket (School Department), aboutgrades in the course "Samhällskunskap A" are implemented in the Swedish Upper SecondarySchool. The study focus on both teachers and students. To discover which knowledge the bothgroups have, we have used two different methods. LÄS MER

  3. 3. Hur kan lärare arbeta för att utveckla läroprocessen hos elever med ett andraspråk? : En studie som belyser innehållsliga och metodologiska aspekter av hur lärare kan arbeta med elever som lär ett andraspråk

    L3-uppsats, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Andreas Visén; Emanuel Nilsson; [2012]
    Nyckelord :andraspråksinlärning; undervisningsmetoder; Vygotskij; Hundeide; sociokulturellt perspektiv; modersmål; L1; L2; programvara;

    Sammanfattning : I denna studie fokuserar vi på hur lärare kan öka inlärningen för elever med ett andraspråk. Studien är huvudsakligen indelad i två delar, där den innehållsliga och metodlogiska delen ingår. Omfånget på studien är tolv artiklar med olika typer av inriktning och resultat. LÄS MER