Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Databas och kommunikationslösningför ett ritningshanteringsgränssnitt : Database and Communications Solution for a Blueprint Management Interface

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskap

    Författare :Angelica Ferlin; Hillevi Fredriksson; William Hedlund; Malte Hegg; Ellen Lundgren; Fredrik Palm; Daniel Pettersson; Simon Ågren; [2022]
    Nyckelord :Databaslösning; MongoDB; digital ritningshantering; MEVN stack; lagringshantering; Express; hållbarhet; ritningshantering i byggbranschen;

    Sammanfattning : Denna kandidatrapport producerades i anknytning till kursen TDDD96 - Kandidatprojekt i programvaruutveckling som hölls vid Linköpings universitet våren 2022, där åtta studenter utförde ett gemensamt kandidatarbete. Målet med projektet var att utveckla en databas och en kommunikationslösning för ritningshantering till ett redan existerande gränssnitt. LÄS MER

  2. 2. Lustfylld läsning : En studie om hur lärare i årskurs 1-3 tillämpar läsfrämjande aktiviteter i sin undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet; Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Emelie Pettersson; Angelica Blomberg; [2022]
    Nyckelord :Läslust; Engaged reader; Läsfrämjande aktiviteter; Läsning; Lågstadiet; Lustfylld läsning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka om lärare, verksamma i årskurs 1-3, tillämpar läsfrämjande metoder och arbetssätt i sin undervisning. Studien syftar även till att undersöka om och hur dagens läsundervisning påverkas av elevers läsintresse. LÄS MER

  3. 3. Den oönskade leken : En kvalitativ studie om hur förskollärare förhåller sig till barns lek samt hur de motiverar sitt förhållningssätt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Angelica Pettersson; Emelie Reinholdsson; [2021]
    Nyckelord :Pre-school; play; norm-breaking play; the norm model; children s perspective; Förskola; lek; normbrytande lek; normmodellen; barns perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om hur förskollärare förhåller sig till barns oönskade lek och hur de motiverar sitt förhållningssätt. Forskningsfrågorna som besvaras i studien är hur beskriver förskollärare oönskad lek? Hur bemöter förskollärare barns oönskade lek? Samt hur motiverar förskollärare sitt bemötande av barns oönskade lek? Studien är genomförd som en fallstudie där intervju använts som metod för att få fram data. LÄS MER

  4. 4. Matematikens viktiga språk : En kvalitativ studie om hur de matematiska begreppen tillämpas eller inte tillämpas under de första skolåren

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Angelica Blomberg; Emelie Pettersson; [2021]
    Nyckelord :Matematiska begrepp; matematik f - 6; sociokulturell teori;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur lärare i åk F-6 ger elever möjlighet attutveckla sin matematiska begreppsförståelse. Kvalitativa intervjuer har genomförtsmed två förskoleklasslärare, en 1 – 3-lärare och två 4 – 6-lärare, där data sedan bearbetats, analyserats och kategoriserats genom ett induktivt tillvägagångssätt. LÄS MER

  5. 5. Hur arbetar lärare med ABC-klubbens böcker? : En studie om lärarnas arbete kring ABC-klubbens böcker med hänsyn till mångfald och familjekonstellationer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Angelica Pettersson; Fidélia Sengulane-Linnman; [2021]
    Nyckelord :ABC-klubben; arbetssätt; familj; familjekonstellationer; mångfald; normer;

    Sammanfattning : Vår studie handlade om lärarens arbetssätt med ABC-klubbens läromedel. Vårt syfte var att ta reda på hur lärare arbetar med läromedlet, hur lärare tar sig an en klass som har mångfald och vad eleverna säger om böckerna. LÄS MER