Sökning: "Animal-assisted literacy"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Animal-assisted literacy.

  1. 1. The joy of reading to the dog

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sara Dynesius; [2017]
    Nyckelord :Animal-assisted literacy; Oral Reading; Reading dogs; Reading comprehension;

    Sammanfattning : Läsningen är en viktig färdighet för att kunna fungera och ta del av samhället. Läsningen lärs ut i en tidig ålder men det är dock inte alla som har positiva upplevelser av läsningen. Många elever möter stora svårigheter och utmaningar i sin läsning, vilket kan bidra till en förminskad tilltro till läsandet. LÄS MER

  2. 2. Läshundens betydelse för elevers läslust och motivation i skolan : En litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Ellinor Karlsson; [2016]
    Nyckelord :R.E.A.D.; Animal-assisted literacy; motivation.; Läshund; bokhund; skola; högläsning och motivation.;

    Sammanfattning : The aim of the essay is to investigate how Swedish and international research describes the use of book dogs as an educational tool to encourage children to learn to read and feel motivated to read. To achieve the aim a systematic literature study has been performed, with the focus on how book dogs are presented as enhancing motivation to learn to read in primary school, and the ways in which book dogs have been used in Swedish and foreign schools. LÄS MER

  3. 3. "Nu kommer hunden!" : Aktionsforskning om barn som läser för hundar med syfte att utveckla lässtunderna på svenska bibliotek

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för ABM

    Författare :Elina Garp; [2015]
    Nyckelord :R.E.A.D-dog; Promote Reading at Libraries; Children at Libraries; Animal-Assisted Theraphy at Libraries; AAT.; Läshund; lässtimulerande arbete på bibliotek; barn och bibliotek; djurassisterad terapi på bibliotek; AAT.;

    Sammanfattning : This master´s thesis in Library and Information Science examines the experiences of children who read to a dog. The purpose of this thesis is to examine the interactions between the librarian, the readingdog-handler, the child-ren and the dogs and what the benefits from the interactions might be. LÄS MER