Sökning: "Anja Larsson"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Anja Larsson.

  1. 1. När föräldraskapet upphör

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Anja Larsson; Hanna Rosten; [2020]
    Nyckelord :Dödfödsel; intrauterin fosterdöd; föräldrar; sorg; avslut; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Bakgrund: Dödfödsel är ett förhållandevis vanligt fenomen inom svensk förlossningsvård med en prevalens på cirka 400 dödfödslar per år. För att vårdpersonal ska kunna bemöta föräldrarna på bästa sätt är det viktigt att ha förståelse för hur föräldrarna upplever händelsen. LÄS MER

  2. 2. Entre amor y odio - Aspectos culturales en las traducciones de los títulos de la trilogía Millennium de Stieg Larsson

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer

    Författare :Anja Sjönneby; [2012-06-20]
    Nyckelord :översättning; titlar; kulturella aspekter;

    Sammanfattning : Trilogin Millennium har blivit känd och omtyckt över stora delar av världen och översatts till ett flertal språk. Titlarna skiljer sig dock vitt åt mellan de olika språken och det faktumet har inspirerat till denna studie. Språken som ingår i studien är spanska, engelska, portugisisk portugisiska samt brasiliansk portugisiska. LÄS MER

  3. 3. Hur människor uppfattar och påverkas av färgsättning i stadsrummet

    Kandidat-uppsats, SLU/Landscape Architecture (until 121231)

    Författare :Anja Hesselgren Larsson; [2010]
    Nyckelord :färger; färgperception; färgteorier; färgsättning; fasadfärger; kulörer; stilepoker; stadsrum; Sven Hesselgren; miljöpsykologi;

    Sammanfattning : Hur upplever människor olika färger? Påverkas människan avomgivningens färgsättning? Kan färgteorier vara till hjälp vidfärgsättning av ett stadsrum?Utifrån främst litteraturstudier beskriver den härkandidatuppsatsen hur vi under 1900-talet har färgsatt fasader istäderna i Sverige, och hur människor utifrån teorier ochundersökningar tros uppleva och påverkas av färgsättningen istadsrummet. Sven Hesselgren har fått ta upp stor del av arbetet dåhan forskat mycket om färgperception och gjort en färgatlas utifrånmänniskors upplevelse av färg. LÄS MER

  4. 4. Hur kan Henke, Heidi, Jonte och Anja stärka ett varumärke? : En kvalitativ studie om hur svenska företag arbetar med athlete celebrity endorsement

    Kandidat-uppsats, Handelshögskolan vid Umeå universitet

    Författare :Elin Furberg; Camilla Nilsson; [2007]
    Nyckelord :Althlete celebrity endorsement; Marknadsföring; Varumärke;

    Sammanfattning : Människor har i alla tider sett upp till kända personer som förebilder och representanter för något som de själva drömmer om att vara, vilket gör dessa kända personer till idealiska ansikten utåt för ett företags varumärke och produkter. Detta fenomen kallas celebrity endorsement och har länge varit en populär metod inom marknadsföring där syftet är att skapa associationer mellan ett varumärke och en känd persons egenskaper. LÄS MER

  5. 5. Företag formar konsumenter- En dramaturgisk tolkning av SAS Scandinavian Lounge

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Anja Trägårdh; Kristina Melander; David Chrisander; Jan-Henrik Larsson; [2002]
    Nyckelord :marknadsföringsperspektiv; socialisationsagent; teatermetafor; konsumenter; behov; lounge; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Problem: Företag och marknadsförare försöker finna konsumenters behov för att sedan tillfredställa dem, något som kan benämnas som det traditionella marknadsföringsperspektivet. Kritiska skolor mot detta traditionella synsätt hävdar att det är ett för smalt sätt att studera människor på. LÄS MER