Sökning: "Anknytningspedagog"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet Anknytningspedagog.

  1. 1. Aktivt arbete med anknytning under inskolning : -

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Linnéa Livman; Aron Lilliefeldt Ericsson; [2023]
    Nyckelord :Anknytning; Anknytningspedagog; Barngruppen; Inskolning;

    Sammanfattning : Relevansen att genomföra denna studie är för att inskolningen bygger grunden för barnets kommande förskolevistelse. Det behövs en trygg och stadig grund för att barns utveckling ska gynnas. Vi vill synliggöra hur arbetet med inskolning ser ut på tre olika förskolor. LÄS MER

  2. 2. ”En del barn behöver mer för att få lika mycket” - om inskolning, anknytning och omsorgsetik i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ann-Charlotte Holmström; Jeanette Rönngard; [2018]
    Nyckelord :anknytning; anknytningsmönster; förhållningssätt; inskolning; omsorg; tryggbas;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att söka svar på hur pedagoger i förskolan organiserar inskolningen för de yngsta barnen, så att barnet ska få en så trygg anknytning som möjligt till pedagogerna på förskolan. Vi vill även öka medvetenheten kring vilka faktorer som kan påverka inskolningsprocessen och hur detta kan påverka barnets möjlighet till att knyta nära känslomässiga relationer. LÄS MER

  3. 3. Trygga Barn : Om förskollärares syn på små barns anknytningsmöjligheter och begränsningar

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Laura Akmene; Linda Erberg; [2017]
    Nyckelord :Anknytning; trygghet; barn; anknytningspedagog; inskolning; lämning;

    Sammanfattning : Vår studie vill lyfta fram vikten av att arbeta med anknytning i förskolan. Vi har utgått från Bowlbys anknytningsteori och kopplat den till barns utveckling och lärande. Forskningen vi lyft fram visar på hur pedagogerna på förskolan kan arbeta med anknytning i arbetet med barnen. LÄS MER

  4. 4. Vikten av anknytning i förskolan - fem förskollärares tankar och erfarenheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Stephanie Nobel; Viktoria Johansson; [2017]
    Nyckelord :Anknytning; Förskola; Anknytningsteori; Kompletterande kunskap; Trygghet; Anknytningspedagog; Utbildning;

    Sammanfattning : Detta examensarbete behandlar fem förskollärares syn på anknytning, dess strategier,möjligheter, begränsningar samt hur anknytning och anknytningsteorin lyfts i derasutbildning. För att få fram förskollärarnas tankar och erfarenheter utförde vi intervjuerpå deras arbetsplatser. LÄS MER

  5. 5. Trygga barn : förmågan att vara en anknytningspedagog

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Elin Lindvert; Magdalena Unsgaard; [2016]
    Nyckelord :Anknytningsteori; förskola; förskollärare; inskolning; föräldrakontakt; trygghet;

    Sammanfattning : InledningStudien behandlar begreppet anknytning i relation till förskollärares uppdrag ochförhållningssätt. Arbetet handlar om varför barn behöver en trygg anknytning och hur denpåverkar vistelsen på förskolan. Relevant forskning i ämnet behandlas och anknytningsteorisätts i relation till syftet och frågeställningar. LÄS MER