Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 66 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Förskollärares perspektiv på introduktion under pandemin : ”Inget ont som inte har något gott med sig. Vi lärde oss mycket under pandemin”.

    M1-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Annika Fischer; Fors Emma; [2024]
    Nyckelord :Anknytning; covid-19; förskollärares perspektiv; introduktion i förskola; pandemi; relationsskapande; säker hamn och trygg bas.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie avser att undersöka förskollärares didaktiska perspektiv på introduktioner, om dessa förändrades under pandemin samt om nya arbetssätt implementerats i nuvarande arbetssätt. För att svara på detta lutar sig studien mot tre frågeställningar; Förändrades förskollärarens arbetssätt vid introduktionen av nya förskolebarn under pandemin och i så fall på vilket sätt? Hur påverkades relationsskapandet mellan dels förskollärare och barn dels mellan förskollärare och vårdnadshavare under pandemin? Innebar pandemin att arbetssättet för att introducera barn till verksamheten har ändrats i nuvarande arbetssätt?För att få en fördjupad förståelse för förskollärares erfarenheter av introduktioner och hur det påverkades av pandemin har en kvalitativ metod i form av semistrukturerade intervjuer valts. LÄS MER

  2. 2. Verksamma förskollärares tolkningar av försummelse : En kvalitativ studie som bidrar med kunskap kring förskollärares uppfattningar av försummelse i hemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Kajsa Karas; Maryam Mafi Balani; [2024]
    Nyckelord :Attachment; Caregiver; Child; Neglect; Preschool teacher.; Anknytning; barn; förskollärare; försummelse; vårdnadshavare.;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med studien är att bidra med mer kunskap om förskollärares uppfattningar om försummelse i hemmet. Samt det specifika syftet med studien är att synliggöra på vilka sätt förskollärare beskriver att de arbetar med att upptäcka och åtgärda vid försummelse i hemmet. LÄS MER

  3. 3. Fortsatt uppehållstillstånd för kvinnor trots brusten anknytning på grund av våld

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Maja Fagervall; Wänebring Lovisa; [2023]
    Nyckelord :Uppehållstillstånd;

    Sammanfattning : Kvinnor som kommer till Sverige på grund av anknytning är en särskilt utsatt grupp för mäns våld. Varför utländska kvinnor är särskilt utsatta beror bland annat dels på de ändrade reglerna om uppehållstillstånd, i och med att uppehållstillstånd som huvudregel är tidsbegränsade, dels på grund av utländska kvinnors särskilda sårbarhet och risk till dubbeldiskriminering utifrån ett intersektionellt perspektiv. LÄS MER

  4. 4. Ljuset på mörka relationer - En undersökning av GREVIO:s påverkan på lagstiftningen i förhållande till våld i anknytningsrelationer

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Clara Johansson; [2023]
    Nyckelord :Folkrätt; Migrationsrätt; Anknytningsrelation; Skyddsregeln; Istanbulkonventionen; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Sverige har ur ett internationellt perspektiv kommit långt i dess arbete för att förebygga våld i nära relationer såväl som våld i anknytningsrelationer. I Sverige finns rättsregler för att skydda kvinnor som utsätts för våld av sin anknytningsperson genom att låta dem stanna i landet med ett självständigt tillstånd trots att förhållandet har upphört. LÄS MER

  5. 5. Pedagogers uppfattningar på anknytning vid inskolning : En kvalitativ enkätstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Rebecca Holmstedt; Isra Emad Al-Asadi; [2023]
    Nyckelord :Attachment; educators; preschool; schooling; schooling methods.; Anknytning; förskola; inskolning; inskolningsmetoder; pedagoger.;

    Sammanfattning : Vår studies syfte är att öka kunskapen kring hur pedagoger uppfattar anknytning till barnen under inskolningen i förskolan. Den teoretiska utgångspunkten i undersökningen är ifrån John Bowlbys (1907-1990) anknytningsteori. Vi har använt oss utav en kvalitativ enkätstudie med sju respondenter för att besvara studiens syfte. LÄS MER