Sökning: "Anknytningsperson"

Visar resultat 6 - 10 av 66 uppsatser innehållade ordet Anknytningsperson.

  1. 6. Hunden - en läkande länk : En litteraturstudie om hundars koppling till barns välbefinnande.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier (from 2013)

    Författare :Klara Lindström; Julia Sten; [2023]
    Nyckelord :dog-assisted interventions; social work; children s well-being.; hundassisterade insatser; socialt arbete; barns välbefinnande;

    Sammanfattning : The purpose of the essay is to investigate, through a literature review, how children are affected in an environment with dogs in social work and in what way. The overview study focuses on two main questions: What is the dog's influence on the child's well-being? And in what ways and in what contexts can the dog be a tool in working with children in social work? To gather empirical evidence, the authors performed a review study in which seven articles were retrieved using the databases OneSearch, Social Services Abstracts and Academic Search Premier. LÄS MER

  2. 7. Från ett hem till ett annat : En litteraturöversikt om bakomliggande faktorer till anknytningsproblem hos familjehemsplacerade barn

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för hälsa och välfärd

    Författare :Emelie Bergström; Linda Nordmark; [2023]
    Nyckelord :foster care; children; individual factors; environmental factors; attachment issues; familjehemsplaceringar; barn; individfaktorer; miljöfaktorer; anknytningsproblem;

    Sammanfattning : Många svenska barn lever idag i ogynnsamma hemförhållanden. I vissa fall är det bästa för barnet att placeras utanför sin hemmiljö, även om det innebär att barnet separeras från en person de knutit an till. LÄS MER

  3. 8. Anknytning och dess betydelse för barns utveckling och lärande i förskolan : För de äldre åldrarna, 3–6 år. En kvalitativ intervjustudie med fem förskollärare om anknytning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Louise Blomqvist; Emma Gustafsson; [2022]
    Nyckelord :Anknytning; relationer; förskollärare; förskola; trygghet; omsorg;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att bidra med fördjupad förståelse om hur pedagoger på olika sätt förstår och tolkar anknytningen och dess betydelse för de äldre barnen på förskolan, detta då anknytning och trygghet hänger ihop med barnets vidare utveckling och lärande. För att uppnå syftet har vi genomfört kvalitativa intervjuer med fem förskollärare för att undersöka deras uppfattning kring betydelsen av barns anknytning i samband med utveckling och lärande. LÄS MER

  4. 9. Vi ska vara barnens röst när de inte kan eller vågar prata själva! : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar om arbetet med barn som far illa eller riskerar att fara illa i hemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogik

    Författare :Therese Rooth; Jessica Svedenbäck; [2022]
    Nyckelord :Barn som far illa; förskola; orosanmälan; anmälningsplikt; omsorgssvikt; anknytning.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att öka kunskapen om förskollärares uppfattningar av arbetet med barn som far illa eller riskerar att fara illa i hemmet. För att undersöka detta har sju förskollärare intervjuats om deras uppfattningar kring arbetet med barn som far illa eller riskerar att fara illa i hemmet. LÄS MER

  5. 10. Barns anknytningar i förskolan under Covid-19 pandemin : en kvalitativ studie om barns anknytningar med förskollärare under Covid-19 pandemin

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Susanna Stenelaw; Sarah Johansson; [2022]
    Nyckelord :anknytning; anknytningsteori; anknytningsperson; anknytningsperspektiv; trygghet; omsorg; interaktion; pedagog; förskola; inskolning och Covid-19 pandemin;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att bidra till ökad kunskap om förskollärares arbete med barns anknytning till förskolans pedagoger i samband med Covid-19 pandemin. I läroplanen för förskolan (Skolverket 2018, s. LÄS MER