Sökning: "Anknytningsprocesser"

Hittade 4 uppsatser innehållade ordet Anknytningsprocesser.

  1. 1. Anknytningsprocessens plats i förskolan : Ett urval av förskollärares uppfattningar om anknytningsprocessen hos förskolebarn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Fanny Ritola; Mimmi Sterner; [2022]
    Nyckelord :Anknytningsprocesser; Förskollärare; Omsorg; Trygghetscirkeln;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att synliggöra förskollärares arbetssätt kring små barns anknytning. Arbetet sätter fokus på anknytningens betydelse och hur förskollärare resonerar angående små barns första tid i förskolan. För att undersöka syftet användes halvstrukturerade kvalitativa intervjuer som metod. LÄS MER

  2. 2. Det är det som vi är här för : En kvalitativ studie om fyra förskollärares uppfattningar om anknytning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Julia Bäckström; [2021]
    Nyckelord :Förskollärare; anknytningsarbete; anknytning; trygg anknytning; definitioner; strategier; utmaningar;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att belysa förskollärares uppfattningar om anknytning i förskolan. För att nå upp till detta syfte har följande frågeställningar använts; 1) Vilka definitioner har verksamma förskollärare på anknytning? 2) Vilka strategier använder verksamma förskollärare i sitt arbete för att etablera en trygg anknytning till barnen? 3) Hur resonerar verksamma förskollärare om anknytningens betydelse för barns utveckling och lärande i förskolan? 4) Vilka utmaningar upplever verksamma förskollärare i sitt arbete med barns anknytningsprocesser? I studiens resultat synliggörs att de fyra förskollärarna har väldigt likartade uppfattningar om anknytningen i förskolan. LÄS MER

  3. 3. Anknytningens betydelse för trygghet : En studie om förskollärares syn på barns anknytning i förskolan.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Jennie Andersson; Maria Liljebjörn; [2016]
    Nyckelord :anknytning; anknytningsteori; förskola; pedagog; trygghet;

    Sammanfattning : InledningDen teoretiska utgångspunkten i vår studie är Bowlbys anknytningsteori som tillsammans med aktuell forskning påvisar att de barn som har en trygg anknytning utvecklas bättre både kognitivt och känslomässigt. För att förskolan ska erbjuda en god kvalitet är det därför av stor vikt att det finns kunskap om anknytningens betydelse hos pedagoger i förskolan samt att de arbetar för att vara trygga anknytningspersoner och skapa nära relationer med barnen. LÄS MER

  4. 4. Anknytning i förskolan - en intervjustudie av fyra pedagogers uttryckta föreställningar om barns anknytning, utveckling, lärande och språk

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Shamalie Söfelde; [2013]
    Nyckelord :Anknytning; förskola; barn; inskolning; trygghet;

    Sammanfattning : Sammanfattning:Examensarbetets övergripande syfte var att synliggöra hur tillfrågade pedagoger arbetar med och resonerar kringanknytning. Ett delsyfte var även att få kunskaper om hur pedagogerna arbetar för att skapa en trygg anknytningför barnen samt om det enligt dem finns något samband mellan barns anknytning, utveckling, lärande och språk. LÄS MER