Sökning: "Ann Catrin"

Visar resultat 1 - 5 av 42 uppsatser innehållade orden Ann Catrin.

  1. 1. Talängslan hos lärare

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för psykologi, idrotts- och arbetshälsovetenskap

    Författare :Ann-Catrin Ahremark; Eva Träff; [2024]
    Nyckelord :talängslan; lärare; upplevelser;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to investigate speech anxiety in a small group of teachers, and their experiences of speaking in different situations in their professional practice. In addition, we wanted to know more about their experiences of handling the situation, and how they develop their abilities to speak in public, to cope with life as teachers. LÄS MER

  2. 2. Från skolperspektiv till livsperspektiv - hur personalen uppfattar att fortbildning om medicinska diagnoser kan bidra till utveckling av den pedagogiska verksamheten

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Ann Catrin Röjvik; [2023-03-28]
    Nyckelord :fortbildning; specialpedagogik; diagnos; syndrom; skolsituation; komplicerad inlärning; föräldrasamverkan;

    Sammanfattning : Bakgrund: Ågrenska bedriver familjevistelser för barn som har ovanliga funktionshinder och deras familjer. Sedan hösten 1997 får familjer som kommer till Ågrenska på en vistelse bjuda med sig sk kringpersonal, dvs personal som arbetar med barnen på hemorten. Personalen får tillsammans med föräldrarna information om diagnosen ur bla. LÄS MER

  3. 3. "Om inget annat skaver, fungerar det" : En kvalitativ studie om lärares och flickor med autisms erfarenheter och upplevelser av läsförståelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Malin Säfström; Ann-Catrin Enbacka; [2023]
    Nyckelord :specialpedagogik; relationellt perspektiv; flickor med autism; läsförståelse;

    Sammanfattning : Sammanfattning Flickor med autism är som elevgrupp underrepresenterade i forskning vilket gör att det finns ett behov av att synliggöra deras förutsättningar för att lyckas i skolarbetet. Vi har därför genomfört en kvalitativ studie där syftet var att få en fördjupad bild av hur lärare och flickor med autism upplever olika arbetssätt inom läsförståelse. LÄS MER

  4. 4. Att lära eller inte lära mer om digital kompetens

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Moa-Kajsa Lilja; Ann-Catrin Lindkvist; [2022]
    Nyckelord :Digital competence; digital literacy; workplace learning; adult learning meaningful learning; incentives and hindrances; motivation; discussion; dialogue; lifelong learning; Digital kompetens; lärande på arbetsplatsen; fortbildning; meningsfullt lärande; drivkrafter och hinder; motivation; diskussion; dialog; livslångt lärande;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks vilka förmågor och kunskaper inom digital kompetens som anses viktiga på Stena AB samt vilka drivkrafter och hinder som finns för lärande inom digitalkompetens. Syftet är att utvärdera en metod och process för att arbeta med att öka digitalkompetens på företag samt att utröna drivkrafter och hinder som finns för att driva en lärandeprocess inom området. LÄS MER

  5. 5. Vägen från konventionen till kursplanerna : Hur examensmål om våld i nära relationer realiseras i tandläkarutbildningen

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Ann-Catrin Broman; [2022]
    Nyckelord :Examensmål; implementering; kursplan; våld i nära relationer.;

    Sammanfattning : Svenska lärosäten är ansvariga för att införa och realisera de examensmål som beslutas av regeringen. Sedan 2018 är kunskap om mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer ett inskrivet examensmål i tandläkarutbildningen och sju andra professionsutbildningar - detta som en del av regeringens jämställdhetspolitiska mål. LÄS MER