Sökning: "Ann Christin Larsson"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden Ann Christin Larsson.

  1. 1. Personcentrerad omvårdnad vid demens : En deskriptiv kvalitativ studie

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Omvårdnad

    Författare :Ann-Christin Ek; Gina Larsson; [2016]
    Nyckelord :Dementia; person-centred nursing care; dementia education; interview.; Demens; personcentrerad omvårdnad; demensutbildning; intervju;

    Sammanfattning : Bakgrund: Demens är en av de stora folksjukdomarna och vårdpersonal möter dessa personer med demens både inom akutsjukvård och kommunal vård. På slutet av sitt liv bor de flesta personer som drabbats av demens på institution. LÄS MER

  2. 2. Skolsjuksköterskans interventioner vid förebyggande av övervikt och fetma bland skolbarn

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Sektionen för hälsa

    Författare :Amanda Larsson; Ann-Christin Svensson; [2009]
    Nyckelord :Barn; Fetma; Förebyggande; Interventioner; Skolsjuksköterskan; Övervikt;

    Sammanfattning : Bakgrund: Fetma är ett problem som leder till psykiska och fysiska komplikationer för individen. Barn med övervikt och fetma kan påverkas fysiskt och psykiskt genom utanförskap och mobbning. Bidragande orsaker till övervikt och fetma är för lite motion och näringsfattig kost. LÄS MER

  3. 3. Timplaner, behövs dessa? – Intervjustudie med pedagoger som arbetar utan timplaner

    Kandidat-uppsats, Enheten för lärarutbildning

    Författare :Ann-Christin Larsson; Cecilia Lundbladh; [2007]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Studien fokuseras på skolor som är med i timplanedelegationens försöksverksamhet utan timplaner. Den teoretiska utgångspunkten är ramfaktorteorin. Begreppet ”ram” betyder att man måste se vad som är pedagogiskt möjligt i undervisningsprocessen inom vissa faktiska ramar. LÄS MER

  4. 4. Lekens betydelse för lärandet - En undersökning om pedagogers medvetenhet om le- kens betydelse för lärandet i förskolan.

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Ann-Christin Johansson; Lisette Larsson; [2007]
    Nyckelord :Lek; lärande; medvetenhet; pedagoger och förskolan;

    Sammanfattning : Syfte:Denna studies syfte är att försöka tydliggöra sambandet mellan lek och lärande, att visa påpedagogens betydelse i leken och lärandet, skapa en uppfattning om hur pedagoger kan tillva-rata leken (leksituationer) och använda sig av leken i ett lärande syfte samt att se hur någrapedagoger idag ser på lek och lärande med hjälp av intervjuer.Frågeställningar: · Hur anser pedagogerna att barn lär sig genom lek? Leder alla lekar till lärande? Hur? · Hur ser pedagogerna på lek och lärande? · Hur tar pedagoger vara på barns lek i förskolan för att utveckla deras kunskaper?Metod:Vi har i vårt arbete använt oss av en kvalitativ undersökningsmetod där vi gjort tio styckenintervjuer med pedagoger i förskolan, varav två stycken är pilotintervjuer för att testa vårafrågor. LÄS MER