Sökning: "Ann Jakobsson"
Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden Ann Jakobsson.
1. Äldre personers upplevelser av meningsfulla aktiviteter : En kvalitativ studie
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Bakgrund: I dagsläget finns kunskapsluckor angående vad äldre upplever som meningsfulla aktiviteter. Författarna vill genom denna intervjustudie bidra med kunskap om äldre personers subjektiva upplevelser av meningsfulla aktiviteter. LÄS MER
2. Rapportera mera! : En kvantitativ observationsstudie av följsamhet till SBAR vid muntlig överrapportering på akutmottagning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/HHJ, Avd. för omvårdnadSammanfattning : Bakgrund: En strukturerad överrapportering inom sjukvården är viktig för att minska vårdskador. Sjuksköterskan har en betydande roll i det interprofessionella teamet gällande att öka patientsäkerheten. LÄS MER
3. Faktorer som distriktssköterskan kan identifiera för att förebygga undernäring hos äldre : En litteraturstudie
Magister-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärdSammanfattning : Bakgrund:Undernäring hos äldre är ett växande problem med stora negativa konsekvenser för den enskilde. Forskning som undersöker de faktorer och de äldres upplevelse av vad som påverkar undernäring kan ge distriktssköterskan verktyg att förebygga undernäring. LÄS MER
4. Samverkan i förskolan : Föräldrars erfarenheter och upplevelser av samverkan med förskolan
M1-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Studien belyser hur och på vilket sätt åtta föräldrar upplever förskolans arbetslags sätt att arbeta med samverkan och inflytande. Vi genomförde åtta stycken semistrukturerade intervjuer med föräldrar som har barn i olika åldrar i förskolan. LÄS MER
5. Högläsningens betydelse i undervisningen : Intervjuer med åtta lärare
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbeteSammanfattning : Syftet med denna empiriska studie var att granska hur lärare motiverar och använder högläsningen i undervisningen. För att kunna besvara studiens frågeställningar genomförde jag åtta intervjuer med lärare. Studien vilade på det sociokulturella perspektivet och dess syn på hur vi människor förvärvar kunskap. LÄS MER