Sökning: "Ann Runfors"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden Ann Runfors.

  1. 1. Skolan – en kontraproduktiv realiseringsarena

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Anne Jinert; [2013]
    Nyckelord :Klassdifferentiering; språk; utbildning; språkpraktiker; skola; sorteringsarena; genus; könsdifferentiering; skolpraktiker; kompensatoriskt uppdrag;

    Sammanfattning : I detta arbete undersöks några lärares föreställningar om kopplingar mellan språk, klass och skolframgång. Med utgångspunkt i skolans reflexiva förhållande till språket analyseras hur lärarna ser på arbetarklasselevers svårighet att förstå ett språk de inte är socialiserade i och hur denna syn påverkar undervisningen och elevernas möjlighet att lyckas i skolan. LÄS MER

  2. 2. Det oförhindrade jaget

    Master-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Kikki Nillasdotter; [2011]
    Nyckelord :andraspråk; erfarenhetspedagogik; diskursanalys; genrepedagogik; oförhindrat jag; skolkapital;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen är en diskursanalys av två didaktikböcker för svenskundervisning som förekommer på lärarutbildningen: Reflekterande läsning och skrivning av Gunilla Molloy och Stärk språket stärk lärandet av Pauline Gibbons. Utgångspunkten för analysen är det som bland andra Ann Runfors och Kristina Gustafsson kallar normen om det oförhindrade jaget, det vill säga tanken om att den svenska grundskolan premierar de elever som på ett oberoende och självständigt sätt frigör sig från sin sociala och kulturella bakgrund och lär sig att analysera och ifrågasätta tillvaron för att fullt ut kunna välja sina egna liv. LÄS MER

  3. 3. Kulturell mångfald i den svenska skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Emine Tas; Katerina Popa; [2007]
    Nyckelord :kulturarv; mångfald; kulturella olikheter; pedagogyrket; skola;

    Sammanfattning : AbstractDenna uppsats handlar om hur kulturarv och kulturell mångfald uppfattas bland några pedagoger på tre svenska skolor som är mångkulturella arenor. Vår undersökning ingår i forskningsfältet Mångfald i förskola och skola. LÄS MER

  4. 4. Det osynliga regnbågsbarnet på förskolan : En enkätundersökning om normer, olikheter och särskiljandets betydelse

    Magister-uppsats, Institutionen för genus, kultur och historia

    Författare :Maria Hulth; Ninnie Ingelson; [2006]
    Nyckelord :children with homosexual parents; preschool; differences; distinction; norms; the heterosexual norm; heterosexism; rainbow child; nuclear family; barn med homosexuella föräldrar; förskola; olikhet; särskiljande; normer; den heterosexuella normen; heterosexism; regnbågsbarn; kärnfamilj;

    Sammanfattning : The purpose of this paper is to see how differences are handled in preschools, with a focus on children with homo- or bisexual parents. By doing this we wanted to see how the conditions for a child with homo- or bisexual parents looks like, in order to have their family conditions mirrored, confirmed and visualised in the preschool. LÄS MER