Sökning: "Ann-Charlotte Andersson"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden Ann-Charlotte Andersson.

  1. 1. Konflikter på fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Ann-Charlotte Andersson; Helena Weinberg; [2016]
    Nyckelord :Barn; Fritidshem; Konflikter; Konflikthantering; Pedagoger;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka konflikter på fritidshemmet. Vår undersökning har fokuserats på; var konflikterna utspelar sig, vad konflikterna handlar om och hur konflikterna löses. Detta har vi undersökt genom att observera barn på fyra olika fritidshem i två olika kommuner i Sverige. LÄS MER

  2. 2. Vem behöver kunna hantera hammare och spik när det finns rotavdrag? : En systematisk litteraturstudie rörande den Svenska skolslöjdsdebatten

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och kommunikation

    Författare :Johan Andersson; Nicklas Eld; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : När Ann- Charlotte Marteus skrev en insändare ställde hon frågan: Hur många smörknivar tål Sverige? För att utreda vår framtida professions ställning ville vi därför undersöka vad skolslöjden har för egentlig nytta för individen. Vi ville även utreda ämnets ställning över tid för att sätta dagsläget i perspektiv. LÄS MER

  3. 3. Den hyllad leken i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ann-Charlotte Andersson; Renée Ekman; [2015]
    Nyckelord :Fri lek; Förskola; Genus; Makt; Jämställdhet; Normer;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att studera och problematisera pedagogers syn på det stora utrymme fri lek ges i förskolan, i relation till det jämställdhetsuppdrag pedagoger har att förhålla sig till enligt läroplanen för förskolan. Vi upplever att det finns en osäkerhet hos pedagoger kring begreppet genus och hur arbete med genus och jämställdhet bör utformas för att vara en grund i verksamhetens olika delar. LÄS MER

  4. 4. En studie om hur förskolläraren stödjer barns matematiska begreppsbildning vid måltiden i förskolan.

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematikdidaktik (MD)

    Författare :Ann-charlotte Nielsen; Ramona Andersson; [2014]
    Nyckelord :Matematik i förskolan; måltider; begreppsbildning; hinder; möjligheter;

    Sammanfattning : Detta examensarbete är en studie om barns matematiska begreppsbildning vid måltiden i förskolan. Syftet med vår studie var att ta reda på hur förskollärare uppmärksammar matematiken vid dessa tillfällen för att utmana barnens intresse för och lärande i matematik. LÄS MER

  5. 5. Barns utveckling och lärande : - Hur beskriver pedagoger och barn utveckling och lärande i förskolan?

    Kandidat-uppsats, Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Jonna Andersson; Ann-Charlotte Bodmar; [2013]
    Nyckelord :Barnsyn; förhållningssätt; miljö; kamrater; lek;

    Sammanfattning : Vi hade arbetat på förskola i 20 respektive 2 år innan vi började studera till förskollärare. Under våra studier på Linnéuniversitet i Växjö har vi läst mycket om barns utveckling och lärande. Vi blev nyfikna på vilka kvalitéer förskollärare tycker är betydelsefulla för barns utveckling och lärande. LÄS MER