Sökning: "Ann-Helen Kan"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden Ann-Helen Kan.

  1. 1. Matematiska resonemang i årskurs 1–3 : En studie om lärares erfarenheter av samspelet mellan lärare och elever i matematiska resonemang

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Ann-Helen Stålbring; [2021]
    Nyckelord :matematiskt resonemang; samspel; sociokulturellt perspektiv; årskurs 1–3;

    Sammanfattning : Elever behöver skapa tilltro till sin förmåga att använda matematik, då denna förmåga har betydelse för hur vi tänker och resonerar logiskt i vardagliga sammanhang (Smith & Stein 2014). Lärare har ett ansvar för eleverna i ett resonerande klassrum och behöver därför skapa ett lärandeinnehåll i samspel med eleverna, som ger dem de rätta förut­sättningarna att utveckla matematiska resonemang. LÄS MER

  2. 2. Patienters upplevelse av rehabiliteringteamets insatser för återhämtning i hemmiljön efter stroke : En integrativ litteraturöversikt

    M1-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för hälsa

    Författare :Sandra Martinsson Casadei; Ann-Helen Gustafsson; [2021]
    Nyckelord :patienter; rehabiliteringsteam; stroke; återhämtning;

    Sammanfattning : Bakgrund: Stroke kan drabba vem som helst i alla åldrar och många patienter som drabbas av stroke skrivs ut från sjukhuset med kvarstående funktionsnedsättningar, som påverkar patientens vardag i hemmiljön. För att få den skadade kroppsfunktionen att fungerar behöver patienter rehabiliteras. LÄS MER

  3. 3. Effekten av handledning i förskolan : En kvalitativ intervjustudie med specialpedagoger och pedagoger.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Ann-Helen Francki; Charlotta Lass; [2019]
    Nyckelord :Preschool; special education; special educator; tutoring; Förskolan; handledning; specialpedagog; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att öka kunskapen om hur specialpedagogen och pedagogerna beskriver handledning i förskolan samt hur specialpedagogen och pedagogerna beskriver vilka effekter handledning kan ge. För att besvara syftet kom vi fram till följande frågeställningar, hur kan specialpedagogens yrkesroll se ut i förskolan, hur beskriver specialpedagogen och pedagogerna handledning i förskolan samt beskriver specialpedagogen och pedagogerna att någon förändring skett i lärmiljön efter handledningen, i så fall vilken. LÄS MER

  4. 4. Visualizing IoT systems and data with Augmented Reality

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Ann-Helén Nilsson; [2019]
    Nyckelord :AR; Augmented Reality; Internet of Things; IoT; Design Principles; IoT systems;

    Sammanfattning : Internet of Things (förkortat IoT) representerar den 4:e vågen av digitalisering och harsom fokus att koppla samman smarta enheter (eller Things). De flesta av dagens mobiltelefoner är utrustade med ett flertal sensorer och kamera. Augmented Reality har settutveckling inom industrin och hälsa de senaste åren. LÄS MER

  5. 5. Delaktighet för patienter som vårdas enligt lagen om psykiatrisk tvångsvård : En kvalitativ studie om sjuksköterskors upplevelse av möjlighet till delaktighet

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för omvårdnad

    Författare :Matilda Olovsson; Ann-Helen Skott; [2018]
    Nyckelord :delaktighet; psykiatrisk slutenvård; upplevelser; sjuksköterskor;

    Sammanfattning : Titel: Delaktighet för patienter som vårdas enligt lagen om psykiatrisk tvångsvård – En kvalitativ studie om sjuksköterskors upplevelser om möjlighet till delaktighet. Syftet:  Undersöka sjuksköterskans upplevelse av möjligheten till delaktighet för patienten under psykiatrisk tvångsvård. LÄS MER