Sökning: "Ann-Sofie Man"

Visar resultat 1 - 5 av 39 uppsatser innehållade orden Ann-Sofie Man.

  1. 1. Vad kännetecknar forskning om differentierad undervisning och läsundervisning : En kunskapsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Ann-Sofie Abrahamsson; Erica Hjertén Bosch; [2024]
    Nyckelord :Differentierad undervisning; läsundervisning; lärares kompetens;

    Sammanfattning : Differentierad undervisning har blivit ett brett arbetsområde under de senaste åren. Att arbeta differentierat menas att möta elevernas individuella behov och förutsättningar för att ge eleverna en så bra skolgång som möjligt. Idag är differentierad undervisning väldigt viktigt då skolan är en skola för alla (Skolverket, 2022). LÄS MER

  2. 2. Stöd inom vuxenutbildningen : Rektorers och pedagogers uppfattningar och erfarenheter av elevers behov av stöd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Ann-Sofie Karlsson; [2023]
    Nyckelord :Specialpedagogik; vuxenutbildning; stöd;

    Sammanfattning : Denna studie inriktar sig mot stöd inom vuxenutbildningen. Studiens syfte är att undersöka det pedagogiska arbetet med fokus på stöd inom Komvux. I undervisningen ska Komvux, enligt skollag och läroplan, ta hänsyn till elevers olika behov (SFS 2010:800). LÄS MER

  3. 3. Kondom eller P-piller? : En livscykelanalys med fokus på miljöpåverkan

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för biologi och miljö (BOM)

    Författare :Ann-Sofie Legind; [2020]
    Nyckelord :Miljöpåverkan; Kondom; P-piller; EE2; Estradiol; Preventivmedel; Hållbarhet; Livscykelanalys; Neovletta; Bayer; RFSU; Profil;

    Sammanfattning : Det finns ett ökat intresse för klimatet och miljöpåverkan hos gemene man och hos många en vilja att leva med en mer miljövänlig livsstil. När det kommer till preventivmedel och att välja det alternativ som passar en bäst, dessutom med hänsyn till vad som är det bästa för miljön, så är det en djungel där ute. LÄS MER

  4. 4. Universal design for learning : En studie av lärares implementering och erfarenheter av UDL i klassrummet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Ida Wallner; Ann-Sofie Thörnblad; [2019]
    Nyckelord :inkludering; läs- och skrivsvårigheter; tillgänglig lärmiljö; UDL; elevinflytande;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ta reda på hur lärare upplever att arbeta enligt modellen Universal Design for Learning och hur det blir synligt i deras klassrum. Vi vill utforska vilka förtjänster och fallgropar lärarna kan se med UDL som modell för en tillgängliggörande lärmiljö som gynnar elever med olika förutsättningar, däribland elever i läs- och skrivsvårigheter. LÄS MER

  5. 5. “Man föds med ett behov av att uttrycka sig estetiskt” : En studie om estetiska lärprocesser i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Anna Västerö; Ann-Sofie Aho; [2019]
    Nyckelord :Estetiska lärprocesser; Förskollärare; Läroplan för förskolan; Sociokulturella perspektivet; Undervisningsbegreppet;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att få en fördjupad förståelse för hur och i vilket syfte förskollärare arbetar med estetiska lärprocesser i förhållande till läroplanens intentioner och hur de ser på det föränderliga lärandeuppdraget gentemot estetik i den nya reviderade läroplanen. Studien utgår från det sociokulturella perspektivet och grundar sig i den kvalitativa ansatsen där kvalitativa intervjuer med förskollärare användes som metod. LÄS MER