Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 104 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Värdet av att tillhöra en läsande gemenskap En kvalitativ intervjustudie om hur klasslärare och speciallärare beskriver att de utvecklar läsmotivation, läsintresse och tilltro till sin läsförmåga för elever i lässvårigheter i årskurs 1-3 och hur de samverkar i detta uppdrag.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Susanne Spindel; Ann-Christin Källman; [2023-10-23]
    Nyckelord :motivation; läsmotivation; läsintresse; tilltro; samverkan; lässvårigheter;

    Sammanfattning : Tidigare internationell forskning visar att elevers läsmotivation på lågstadiet är den viktigaste förutsägelsen för hur mycket eleven läser, samt att mängden av läsning är av stor vikt både för läsförmågan och för elevernas kunskapsinhämtning i olika ämnen. Tidigare studier visar att elever i lässvårigheter ofta undviker att läsa och får därmed för lite tid att läsa. LÄS MER

  2. 2. Informationskulturen på en advokatbyrå : en fallstudie

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Ann-Christin Karlén Gramming; [2023]
    Nyckelord :Informationskultur; Information management; dokumenthantering; advokatbyrå; kunskapsföretag; professionella tjänsteföretag;

    Sammanfattning : The purpose of this thesis is to examine the relation between information culture and document management in a Swedish corporate law firm. The thesis is based on a qualitative case-study method, where interviews, observation and documents are used as a method to collect data and to gain a deeper understanding of respondent’s values, norms and behaviours towards information management. LÄS MER

  3. 3. Barns perspektiv på relationer och inflytande på fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Ann-Christin Andersson; Le Tam Van; [2022]
    Nyckelord :Barn; Barns perspektiv; Fritidshem; Inflytande; Känslor; Omsorgsetik perspektiv; Relationell pedagogik; Relationer; Upplevelser; Vuxna;

    Sammanfattning : Examensarbetets syfte är att beskriva barns upplevelser om och därmed bidra med en inblick i hur relationer mellan barn och vuxna på fritidshemmet kan upplevas ur barns perspektiv. I denna studie har vi använt oss av två frågeställningar. Den första frågar hur barn upplever sina relationer med vuxna på fritidshemmet. LÄS MER

  4. 4. Vilka faktorer kan bidra till läsmotivation hos grundskoleelever?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Fatime Murati; Marigona Muslija; Soran Hassan; Ann-Christin Ledin; [2022]
    Nyckelord :Läsmotivation; faktorer; grundskolan; mellanstadiet;

    Sammanfattning : I vårt samhälle har behovet av att kunna tillgodose sig text ökat drastiskt i och med globaliseringen och den växande teknologin. Mot ovanstående har skolan och utbildningen ökat sina krav på hur elever idag ska kunna möta och hantera en allt större genre av texter som skönlitterär, fakta, beskrivande, argumenterande, utredande och så vidare. LÄS MER

  5. 5. Vilka faktorer kan påverka elevers läsmotivation ur ett elevperspektiv? : En intervjustudie med elever från årskurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Ann- Christin Ledin; Marigona Muslija; Fatime Murati; Soran Hassan; [2022]
    Nyckelord :Läsmotivation; elevperspektiv; faktorer; SDT; åk 4-6;

    Sammanfattning : I dagens digitaliserade och globaliserade värld möter våra elever en tid där kompetensen av att kunna läsa är av största vikt för att kunna delta och medverka i samhället. Internationella studier som PIRLS visar att läskompetensen är god hos svenska elever men att läsmotivationen, lusten att läsa är i botten. LÄS MER