Sökning: "Ann-sofi"

Visar resultat 1 - 5 av 80 uppsatser innehållade ordet Ann-sofi.

  1. 1. "Man kan inte säga annat än att endorfinerna sprutar" : Pedagogers beskrivningar av arbete med estetiska lärprocesser och resonemang om hur dessa kan vara motivationsskapande för elever

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Ann-Sofi Falk; [2022]
    Nyckelord :elevers motivation; estetiska lärprocesser; varierad undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att undersöka pedagogers beskrivningar av arbete med estetiska lärprocesser i sin undervisning och hur pedagogerna resonerar kring att dessa processer har möjlighet att påverka elevers motivation till skolarbetet. Studien bygger på två fokusgruppsintervjuer med sammanlagt sex pedagoger från två olika skolor med estetisk profil. LÄS MER

  2. 2. Sambandet mellan matvanor och ångest : En systematiskt genomförd litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för vårdvetenskap

    Författare :Ann-Sofi Johansson; Marie Lundholm; [2022]
    Nyckelord :Kost; ångest; ångestsyndrom; ätbeteende;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. "Vi tar det på vägen till ICA" : en kvalitativ studie om hur studie- och yrkesvägledningen kan göras tillgänglig för skolans alla elever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Ann-Sofi Nilsson; Jessica Åberg; [2022]
    Nyckelord :snäv vägledning; tillgänglig vägledning; anpassad vägledning; vägledningssamtal; relationsskapande; karriärlärande; anpassad lärmiljö;

    Sammanfattning : Det finns brister i skolans studie- och yrkesvägledning, bland annat när det gäller tillgänglighet och styrning, konstaterar en statlig utredning. I skolan måste undervisningen anpassas för att bli tillgänglig för alla elever, men görs detta med vägledningen? Funderingar uppstår kring hur kvalitén kan höjas och hur vägledningen kan tillgängliggöras. LÄS MER

  4. 4. Kan vi lita på läroboken? : En analys av två läsförståelseläroböckers överensstämmelse med nationella proven i årskurs 3 och lärarnas arbetssätt med läroböckerna.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Svenska språket och genusvetenskap

    Författare :Anna Karlsson; Ann-Sofi Eriksson; [2021]
    Nyckelord :läroboksanalys; nationella prov; svenska ämnet; läsförståelse;

    Sammanfattning : Denna studie har gjorts i två delar. I den första delen har vi jämfört två läroböcker gentemot de svenska nationella proven i årskurs 3. Denna del av studien utgår från en kvantitativ innehållsanalys av de två läroböckerna och två nationella prov. LÄS MER

  5. 5. Sambandet mellan hjärnans funktioner och inlärning hos elever med ADHD och AST : Ett försök att generera teori ur en litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Maria Senbom; Ann-Sofi Persson; [2021]
    Nyckelord :ADHD; ASD; brain functions; learning; pedagogical implications; ADHD; AST; hjärnans funktioner; inlärning; pedagogiska implikationer;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande examensarbetet är att genom en litteraturstudie försöka generera teori för hur den specialpedagogiska verksamheten kan dra nytta av forskningsresultaten gällande hur hjärnans funktioner fungerar i samband med inlärning vid ADHD (attention deficit hyperactivity disorder) och/eller autismspektrumtillstånd (AST). Metoden som valts för denna studie är en kvalitativ litteraturstudie, där resultatet analyserats efter Grounded Theory. LÄS MER