Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. Sweden and changing UN operations : A qualitative content analysis of the Swedish government’s and parliament's approach to MINUSMA
Master-uppsats, FörsvarshögskolanSammanfattning : In this thesis, I investigate to what extent and how the normative changes in UN peace operations have left an imprint on Swedish foreign policy tradition. Departing from a constructivist point of view, this thesis explores to what extent the changing international norms on UN peace operations translate to the national level. LÄS MER
2. ”Just add women and stir?” En diskursanalys av kvinnligt deltagande och aktörskap i resolution 2122 och Nigerias nationella handlingsplan för implementering av kvinnor, fred och säkerhet
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Based on the extensive criticism surrounding the victimization of women in the women, peace and security agenda discourse, this essay seeks to analyze the discourse after the adaption of resolution 2122, a widely recognized step in the direction to focus more on women’s participation. The aim of the study is thus to analyze the discourse around women’s participation and agency on a global and national level and thereby analyze if the discourse prescribes opportunities or limits for women’s agency and participation. LÄS MER
3. Utvecklingen av EU:s gemensamma utrikes- och säkerhetspolitik - en strategisk resa
L2-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : År 2016 antogs en global strategi för EU:s gemensamma utrikes- och säkerhetspolitik. Den är den tredje strategin av sitt slag och är den mest omfattande hittills. Den första presenterades i anslutning till Maastrichtfördraget 1992, den andra kom 2003, och slutligen den tredje 2016. LÄS MER
4. Bland prinsessor och bilar : En intervjuguide kring förskollärares användning av barnlitteratur
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)Sammanfattning : .... LÄS MER
5. Samtal som metod - En studie om samtalsgrupper som utvecklingsmetod i en svensk skolkontext
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för psykologiSammanfattning : I föreliggande psykologexamensuppsats kombinerades kvalitativa och kvantitativa metoder i syfte att explorativt undersöka innehållet i pedagogers samtalsgrupper samt för att utforska samtalsledarens roll. Studien utformades i samråd med utbildningsförvaltningen i den studerade kommunen. LÄS MER