Sökning: "Anna Elisabeth"

Visar resultat 1 - 5 av 42 uppsatser innehållade orden Anna Elisabeth.

  1. 1. “Det som chefen tycker är viktigt blir ju också viktigt för varje medarbetare” : Chefers uppfattning om organisatoriskt lärande

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Anna Karin Liljebjörk; Elisabeth Westerberg; [2024]
    Nyckelord :Organisational learning; Leadership; Organisational Learning Capability; Learning organisation; Learning culture; Organisatoriskt lärande; Ledarskap; Organisational Learning Capability; Den lärande organisationen; Lärandekultur;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka chefers uppfattningar om organisatoriskt lärande. Detta görs genom en kvalitativ semistrukturerad intervjustudie, där urvalet består av sju chefer från tre organisationer från två olika branscher. LÄS MER

  2. 2. Ecosystem services from woody vegetation in East African rangelands

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Forest Ecology and Management

    Författare :Anna Linnéa Elisabeth Swärd; [2023]
    Nyckelord :dryland ecosystems; rangelands; rangelands; woody vegetation; restoration; Karamoja; West Pokot; pastoralists; agro-pastoralists; East Africa;

    Sammanfattning : Drylands cover nearly half of the Earth's land surface and are dominated by croplands and rangelands. Dryland ecosystems worldwide are affected by land degradation. Increased population pressure, climate change and unsustainable land use threaten essential ecosystem services and adversely impact people’s livelihoods and well-being. LÄS MER

  3. 3. Skolbibliotekariers läsfrämjande arbete riktat mot pojkar : en kvalitativ studie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Anna Derbring; Elisabeth Gustavsson; [2023]
    Nyckelord :Läsfrämjande; skolbibliotekarier; pojkar; läsmotivation;

    Sammanfattning : The aim of this study is to gain insight into how school librarians work with reading promotion activities directed to boys in schools. The two main purposes are to study how the interviewed school librarians’ work with reading promotion directed to boys and how they approach challenges that arise in this work. LÄS MER

  4. 4. Tradition vs. Human Rights? Analyzing Racialized Branding from a Business and Human Rights Perspective

    Master-uppsats, Lunds universitet/Mänskliga rättigheter

    Författare :Anna Elisabeth Schädle; [2023]
    Nyckelord :Racism; brand logos; racialized branding; Business and Human Rights; UN Guiding Principles on Business and Human Rights; corporate responsibility; Austria; Social Sciences;

    Sammanfattning : Systemic racism is a prevalent and longstanding problem in society that gained widespread public interest through the Black Lives Matter movement. Following the murder of George Floyd in May 2020, the movement expanded to Austria and brought heightened attention to the racialized branding of an Austrian brewery. LÄS MER

  5. 5. Var är livsfrågorna? : En studie om hur livsfrågor konstrueras i två läroböcker i SO för årskurs 1-3, med avseende på elevperspektiv och social kontext

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Matilda Hettman; Anna Wilhelmsson; [2020]
    Nyckelord :Livsfrågor; Lärobok; Kritiskt diskursanalys; Styrdokument;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka hur livsfrågor konstrueras i två valda läroböcker i SO för årskurs 1-3, med avseende på elevperspektiv och social kontext, med hjälp av forskningsfrågorna Hur konstrueras livsfrågor i elevuppgifter?; Hur konstrueras livsfrågeperspektivet i de textavsnitt som behandlar ett ämnesinnehåll?; Hur är sambandet mellan ämnesinnehåll och elevuppgifter?; Hur korrelerar konstruktionen av livsfrågor i de utvalda läroböckerna med den som finns i  Läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (Skolverket, 2018)?. Det empiriska materialet samlades in genom en analys av två läroböcker anpassade för årskurs 1-3: Boken om SO 1-3 (2013) av Annica Hedin & Elisabeth Ivansson med och PULS SO-boken (2011) av Maria Willebrand och Göran Körner. LÄS MER