Sökning: "Anna Liberg"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden Anna Liberg.

  1. 1. ”Barnen har en ny relation till böcker idag…” : en studie om högläsning i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Anna Lunneryd; Arnesa Muric; [2018]
    Nyckelord :Högläsning; förskola; språkutveckling;

    Sammanfattning : Inledning: Förskolan har ett uppdrag att stödja barns språk, tanke och kunskapsutveckling. Pedagoger bör tillämpa olika språkliga verktyg för att utmana barn i deras språkutveckling. Dessa verktyg kan exempelvis vara högläsning (Bjar & Liberg 2010 s. 17). LÄS MER

  2. 2. Lärares arbete med flerspråkiga elevers ordförrådsutveckling - en undersökning av fyra lärares arbete

    M1-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Emma Eriksson; Malin Herdmo; Anna Tenten; [2016]
    Nyckelord :Flerspråkighet; andraspråksinlärning; ordförråd; ordförrådsutveckling; språkligt inflöde och utflöde;

    Sammanfattning : Arbetet fokuserar på flerspråkighet och ordförrådsutveckling i undervisning och grundar sig på ett sociokulturellt och socialkonstruktivistiskt perspektiv. Forskare är eniga kring betydelsen av ett stort ordförråd som viktig för språkutveckling (Stanovich 1986; Vermeer 2001; Shepard & Sheng 2009). LÄS MER

  3. 3. Hur en grupp pedagoger arbetar med barn för att skapa intresse för den skriftspråkliga världen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Johanna Spångberg; Anna Fröberg; [2013]
    Nyckelord :Förskola; läs- och skrivutveckling; skönlitteratur;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka hur en grupp pedagoger, på två förskolor, arbetar med barnen för att utveckla intresse för den skriftspråkliga världen. För att uppnå detta syfte har vi genomfört en undersökning på två förskolor. LÄS MER

  4. 4. Religionsämnets språk och elevernas - En kvalitativ studie om språkutvecklande religionsundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Zerena Toroczkay; [2011]
    Nyckelord :språkutvecklande ämnesundervisning; religionskunskap; sociokulturell kunskapssyn; gymnasie; KOMVUX; andraspråkselever; språkutveckling; språkintegeration;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att utröna några gymnasie- och KOMVUX-lärares erfarenheter av, attityder till samt intresse av språkutvecklande ämnesundervisning genom narrativ metod. Kvalitativa intervjuer har utförts med sex lärare vid gymnasie- och KOMVUX-skolor i Malmö kommun. LÄS MER