Sökning: "Anna Lundström"

Visar resultat 6 - 10 av 48 uppsatser innehållade orden Anna Lundström.

  1. 6. Föräldraskap och förtvivlan: När Anorexia Nervosa blir en oönskad del av familjen : En litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Anna Lundström; Agnes Rolöf; [2021]
    Nyckelord :Anorexia Nervosa; föräldraperspektiv; upplevelse; tonåring; litteraturöversikt; känsla; relation;

    Sammanfattning : Anorexia Nervosa (AN) är en psykiatrisk sjukdom kännetecknad av avsiktlig viktminskning som kan resultera i livshotande tillstånd om adekvat behandling inte sätts in. AN medför ofta sekundära kroppsliga konsekvenser, psykiatrisk samsjuklighet samt förändrade sociala beteenden. LÄS MER

  2. 7. Internationella studenters uppfattningar om litteracitetspraktiker utifrån ett flerspråkighetsperspektiv

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Anna Lundström; [2020-02-17]
    Nyckelord :literacy; multilingualism; educational linguistics; Swedish a second language;

    Sammanfattning : The last decade has seen a large influx of international students enrolling in Swedish universities, some of whom seem unfamiliar with the literacy taught within in their subjects. From a multi-lingual perspective and within a social-cultural framework this thesis project has explored three commom challenges with academic literacies in pre-paratory courses for international students: referencing, personal pronouns in aca-demic writing and the use of digital tools. LÄS MER

  3. 8. Det ansvarsfulla uppdraget : En jämförande analys av hur förskollärares ansvar synliggörs i läroplanerna för förskolan

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Anna Andersson; Elin Lundström; [2020]
    Nyckelord :ansvar; förskollärare; läroplan; curricula; profession; förskoledidaktik;

    Sammanfattning : I denna studie intresserar vi oss för ansvarsbegreppet i relation till läroplansformuleringar. Vi har jämfört förskolans läroplaner (Lpfö 98 1998, Lpfö 98 2010, Lpfö 98 2016, Lpfö 18 2018) för att studera förskollärares explicit formulerade ansvar i verksamheten. LÄS MER

  4. 9. “Kan bli för stramt och fyrkantigt” : En enkätstudie om pedagogers upplevelser och erfarenheter av arbetet med konflikthantering i förskolan: tankestilars roll och påverkan kring hur relationer inramas och formuleras.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Sara Lundström; Anna Råberg; [2019]
    Nyckelord :communication; conflicts; conflict management; conflict management models; constructive; democracy; discourse; holistic; implementation; meaningful; preschool; social sustainability; thought styles; value base; value education; demokrati; diskurs; förskola; holistisk; implementering; kommunikation; konflikter; konflikthantering; konflikthanteringsmodeller; konstruktiv; meningsskapande; tankestilar; social hållbarhet; värdegrund; värdepedagogik;

    Sammanfattning : Konstruktiv hantering av konflikter kan bidra till lärandesituationer. Som en del i att synliggöra det vardagliga arbetet lyfter studien pedagogers erfarenheter och upplevelser kring konflikthanteringsarbetet i förskolan. LÄS MER

  5. 10. Grammatikundervisning i sfi – en kvalitativ studie av en lärares klassrumspraktik

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Anna Lundström; [2017-06-20]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; explicit grammatikundervisning; processbarhetsteori;

    Sammanfattning : Detta magisterarbete har undersökt en sfi-lärares praktik gällande språkundervisning och syn på processbarhetsprogression. I studien undersöks hur läraren drar nytta av inlärarnas språkliga resurser i undervisningen, lärarens syn på relationen mellan grammatisk och kommunikativ kompetens, och synen på explicit grammatikkunskap. LÄS MER