Sökning: "Anna Maria Erik"

Hittade 2 uppsatser innehållade orden Anna Maria Erik.

  1. 1. Att tala är silver att agera är guld - Strategier för Energieffektivisering

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Erik Holst; Anna-Maria Waara; [2008]
    Nyckelord :Klimatförändringar; klimatpåverkan; energieffektivisering; organisationsförändring; kostnadsbesparingar; miljövärdering; investeringsbeslut; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Syfte: Examensarbetet syftar primärt till att utreda hur organisationer kan arbeta med energieffektivisering, samt belysa fördelarna av ett sådant arbete. Det sekundära syftet är att ta fram ett generellt verktyg för lönsamhetsberäkningar vid energieffektivisering. LÄS MER

  2. 2. dramaturgi och kommunikativ rationalitet - något om professionella serviceföretags externa kommunikation

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Erik Tarras-Wahlberg; [2004]
    Nyckelord :Kommunikation; kommunikativ rationalitet; dramaturgi; jag-presentation; professionella serviceföretag; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Sammanfattning Titel: Dramaturgi och kommunikativ rationalitet – något om professionella serviceföretags externa kommunikation Författare: Erik Tarras-Wahlberg Handledare: Maria Boklund och Anna Stafsudd Syfte: Att belysa professionella serviceföretags externa (kund)kommunikation, samt att ge ett par reflekterande kommentarer angående denna Metod: Enskild observation med en väl förankrad teoretisk referensram som utgångspunkt både vid insamlingen, sorteringen och tolkningen av det empiriska materialet Teori:Socialkonstruktionistisk utgångspunkt med en goffmanbaserad dramaturgisk rollteori som referensram, en av denna anledning dramaturgisk syn på Impression Management (IM) samt en integrering av dramaturgi och Habermas teori om kommunikativ rationalitet Slutsatser: Uppsatsen pekar på att professionella serviceföretag bör beakta den sociala dominansens betydelse vid kundkommunikation. Kommunikationen bör ses som en sammanhängande enhet, där de enskilda delarna skapar ett helhetsintryck. LÄS MER