Sökning: "Anna Maria Lärare"

Visar resultat 1 - 5 av 38 uppsatser innehållade orden Anna Maria Lärare.

  1. 1. GOTT OCH ÄCKLIGT. : Hem- och konsumentkunskaplärares upplevelser av samtal om smak främst kopplad till vegetarisk mat

    M1-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :Maria Rundström; Anna Skytt Becker; [2023]
    Nyckelord :undervisning; ungdomar; utmaningar; vokabulär; matval;

    Sammanfattning : Bakgrund Maten vi äter är en kraftigt bidragande faktor till det försämrade klimatet. Matkonsumtionen måste ändras till en diet med mindre animaliska produkter och mer vegetarisk mat. Smak ses som en avgörande aspekt när det handlar om matval. Barn och ungdomar möter mat och smak i skolämnet Hem- och konsumentkunskap (HKK). LÄS MER

  2. 2. Språkinriktad undervisning : En kvalitativ klassrumsstudie om språkinriktad undervisning i SO för alla elever.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Anna-Maja Svensson; Maria Holmström; [2023]
    Nyckelord :Språkinriktad undervisning; språkutvecklande undervisning; ämnesbegrepp; vardagsspråk; SIOP-modellen; språklig sårbarhet; sociokulturell teori; relationellt perspektiv.;

    Sammanfattning : Detta är en kvalitativ observationsstudie vars syfte har varit att bidra med kunskap om hur lärare från förskoleklass till och med årskurs 6 arbetar med språket i undervisningen i de samhällsvetenskapliga ämnena (SO).  Studien utgår från antagandet att språkinriktad undervisning gynnar alla elever. LÄS MER

  3. 3. ”Jag är mycket större än ett örngott,skrek Milla.” : – Mystiska Milla ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Anna Pudas Lindmark; [2022]
    Nyckelord :Barnlitteratur; genus; kön; normer; stereotypa könsmönster; traditionella könsmönster; Mystiska Milla;

    Sammanfattning : Uppsatsen analyserar Unni Lindell och Fredrik Skavlans bok Mystiska Milla och spökskolan (2008), med syfte att undersöka hur genus representeras i bild och text samt vilka könsnormer som förmedlas av karaktärerna i boken. Vidare diskuterar jag bokens möjligheter att användas som diskussionsmaterial gällande könsnormer och jämställdhet i årskurs F-3. LÄS MER

  4. 4. Vad får tonåreleven att vilja läsa mer? En komparativ fallstudie av läsfrämjande svenskundervisning i grundskolan åk 7-9

    M1-uppsats, Lunds universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Anna Viktoria Maria Åkerlund; [2022]
    Nyckelord :Läsfrämjande strategier; svenskundervisning; elevperspektiv; högstadiet; Social Sciences;

    Sammanfattning : Intresset och lusten för läsning verkar ständigt avtagande och hotad. Vad kan då skolan och lärarna göra för att väcka läslust hos tonåringar idag? Syftet var att göra en jämförande fallstudie som beskriver hur två svensklärare på en högstadieskola tänker och arbetar med läsfrämjande undervisning, för att sedan jämföra de två lärarnas strategier med vad deras tonårselever tyckte fungerade läsfrämjande. LÄS MER

  5. 5. Lärare som ledare : Pastoralt ledarskap i skola och fritidshem

    M1-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Isabella Wiklund; Anna-Maria Lisowska; [2021]
    Nyckelord :Ledarskap; pastoral omsorg; välvillig styrning; makt; auktoritet; lärare; skola; fritidshem.;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen handlar om ledarskap och maktutövning. Syftet har varit att studera lärare ochpedagogers perspektiv på sitt eget ledarskap, främst i klassrummet och på fritidshemmet. Ledarstilar,däribland välvillig styrning är centrala begrepp som återkommer likt en röd tråd från början till slut. LÄS MER