Sökning: "Anna Olsén"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden Anna Olsén.

  1. 1. Att bygga broar : Specialpedagogers och lärares erfarenheter och uppfattningar om övergångar och överlämningar från grundskolan till gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Kalle Olsén; Anna Högberg; [2023]
    Nyckelord :Gymnasieskola; Informationsutbyte; Övergång; Överlämning; Överlämningsrutiner;

    Sammanfattning : Högberg, A. & Olsén, K. (2023) Att bygga broar – Specialpedagoger och lärares erfarenheter och uppfattningar om övergångar och överlämningar från grundskolan till gymnasieskolan. Specialpedagogprogrammet, Institutionen Skolutveckling och ledarskap, Lärande och Samhälle, Malmö universitet. LÄS MER

  2. 2. Fysisk aktivitet på fritidshemmet : -en kvalitativ studie om hur fritidshemslärare planerar, genomför och motiverar eleverna till fysisk aktivitet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Anna Ekbäck; Michaela Olsen Vestling; [2023]
    Nyckelord :barnperspektiv; barn perspektiv; fritidshem; fysisk aktivitet; salutogent synsätt;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att skapa en bättre förståelse och kunskap för hurfritidshemslärare planerar, genomför och motiverar elever till fysisk aktivitet. Studiengenomfördes genom en kvalitativ undersökning med tio fritidshemslärare från olikafritidshem i Sverige. LÄS MER

  3. 3. Vikten av att se svårigheter med samexisterande ångest och depression i klinisk praktik och forskning: en systematisk litteraturöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Anna Olsen; [2021]
    Nyckelord :depressive disorder with anxious distress; mixed depressive and anxiety disorder; ICD-11; DSM-5; diagnostics; depressiva syndrom med ångest; blandade ångest- och depressionstillstånd; Social Sciences;

    Sammanfattning : Samexisterande ångest och depression är vanligt förekommande och associeras ofta med långvarig behandling med sämre prognos och risk för att utveckla ett kroniskt tillstånd. I syftet att förebygga utvecklingen av allvarligare former av psykiska problem, samt för att erbjuda adekvat behandling, har specifika kategorier för blandtillstånd av ångest och depression funnits som tillägg i befintliga diagnostiska system. LÄS MER

  4. 4. Implementering av matematikdidaktisk forskning i grundskolan : Tydlighet, läromedel och aktörskap

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Elin Esselin; Anna Olsen; [2020]
    Nyckelord :Evidence-based; Mathematics; Didactics; Textbooks; Elementary School; Educational Practice.; Forskningsimplementering; matematik; didaktik; vetenskaplig grund; läromedel; undervisning; grundskola.;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att beskriva hur F-3-lärare tänker att den matematikundervisning de bedriver är kopplad till forskning och hur lärarna tänker att matematikdidaktisk forskning kan tillgängliggöras för att implementeras i matematikundervisningen. Fyra enskilda semistrukturerade intervjuer och två semistrukturerade fokusgruppsintervjuer med två respektive tre deltagare har genomförts för datainsamling, vid två grundskolor i Mellansverige. LÄS MER

  5. 5. Skrivutveckling i ett kommunikativt samhälle : Vilka skriftliga förmågor värderas i skolan och varför?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Anna Olsen; Elin Pettersson; [2019]
    Nyckelord :Fonologisk medvetenhet; kreativt förhållningssätt; skriftliga uttryck; skrivutveckling;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka vilka förmågor F-3-lärare, vid två grundskolor i Mellansverige, värderar som viktiga i elevers skrivutveckling i årskurserna F-3, till elevernas fortsatta utveckling och till samhället. Två fokusgruppsintervjuer om fem, respektive fyra F-3-lärare har genomförts för datainsamling. LÄS MER