Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 155 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. How Award-winning Games Captivate their Audiences – A Thematic Analysis of Hades Reviews across Multiple Platforms
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för data- och informationsteknikSammanfattning : Stories are as old as humans themselves and have always been a key part of what makes humans human. One of the newest forms of storytelling can be found within games. This thesis conducted a thematic analysis on reviews of the successful game Hades, investigating why it captivated its audience. LÄS MER
2. Informell och formell personal- och kulturell styrning inom kommunala grundskolor : En studie av styrformer utifrån ett lärar- och rektorsperspektiv
Kandidat-uppsats, Högskolan i HalmstadSammanfattning : Bakgrund: Arbetet har sin bakgrund i de utmaningar och strategier för verksamhetsstyrning kommunala grundskolor står för. På grund av tryck och krav från olika externa aktörer i kombination med de interna kraven om ett rimligt arbetsklimat från lärare är grundskolor komplexa organisationer. LÄS MER
3. Beyond Heteronormativity : A Critical Discourse Analysis of the Gender Equality Policy in Sweden
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälleSammanfattning : As one of the world's most equal countries, gender equality holds significant importance in Sweden. This thesis examines how Sweden formulates its gender equality policy accordingly. From a post-structural feminist perspective, this thesis conducts a critical discourse analysis of the Gender Equality Policy in Sweden. LÄS MER
4. Normkreativ bokhylla : En normkritisk undersökning om vem som får synas i barnlitteratur och på vilket sätt
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : I studien granskas barnlitteratur ur ett normkritiskt perspektiv. Materialunderlaget ärhämtat från Folkbibliotekens mest utlånade böcker för ålder 6–9 år i Gävleborg, somdärmed utgör vårt geografiska område. Syftet med studien är att belysa vilka normersom representeras i barnlitteraturen och på vilket sätt. LÄS MER
5. Förskollärares roll i barns fria lek : En kvalitativ studie om hur förskollärare beskriver sin roll och deltagande i barns fria lek
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Studiens syfte är att ta reda på förskollärares uppfattning om sina roller och deltagande i barns fria lek. Vår kvalitativa studie bygger på semistrukturerade intervjuer med förskollärare. Studien har analyserats utifrån det sociokulturella perspektivet och begrepp ur teorin. LÄS MER