Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Det kvinnliga geniet : En representationsanalys av protagonisten Beth Harmon i TV-serien The Queen’s Gambit

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för etnologi, religionshistoria och genusvetenskap

    Författare :Anna Ring; [2021]
    Nyckelord :feministisk filmteori; genialitet; genus; kvinnlig maskulinitet; performativitet; representationsanalys; queerteori; stereotyper;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att analysera hur det kvinnliga geniet liksom kvinnlig genialitet representeras i Netflix-serien The Queen’s Gambit genom protagonisten Beth Harmon. På studien tillämpades en representationsanalys som utgår ifrån Stuart Halls representationsteori, och hade som utgångspunkt i feministisk filmteori med en queerteoretisk ingång. LÄS MER

  2. 2. ”Fröken, hur vet jag om jag är språkligt medveten?” : En systematisk litteraturstudie om språklig medvetenhet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Anna Olofsson; Mikaela Sillanpää; [2021]
    Nyckelord :Språklig medvetenhet; förskoleklass; Hitta språket och Lgr 11; litteracitet; literacy; her-meneutik; läs- och skrivutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att genom en systematisk litteraturstudie undersöka och samman-ställa hur begreppet språklig medvetenhet synliggörs i aktuell svensk forskning med anknytning till grundskolans tidiga år, samt belysa hur detta avspeglas i Skolverkets bedömningsmaterial Hitta språ-ket. Med stöd av detta undersöker vi även hur man kan utveckla språklig medvetenhet hos elever. LÄS MER

  3. 3. Lågstadielärares erfarenheter av att arbeta med högpresterande och särbegåvade elever i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Sandra Waldt; Anna Olsson; [2020]
    Nyckelord :Högpresterande elever; lågstadielärare; lågstadiet; lärarperspektiv; matematik; särbegåvade elever;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att bidra med kunskap om hur lågstadielärare definierar och identifierar högpresterande respektive särbegåvade elever. Genom studien ville vi även undersöka vilka metoder som lärarna ansåg vara gynnsamma i mötet med dessa elever i matematikundervisningen samt se om lärarna får stöd av organisationen i bemötande av dessa elever. LÄS MER

  4. 4. Den önskvärda och icke-önskvärda medborgaren : En diskursanalys av ett läromedel i samhällskunskap åk 4-6.

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik

    Författare :Anna Ring; Salem Kuflu Wrede; [2019]
    Nyckelord :norm; normative; normcritical; discourseanalysis; desirable undesirable; gender; genderperspective; diversity; intersectionality;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 5. RING MIG : En enkätundersökning om vårdavdelningssjuksköterskans upplevelse av att konsultera en mobil intensivvårdsgrupp

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Anna Bergsten; Hanna Linde; [2019]
    Nyckelord :MIG; mobil intensivvårdsgrupp; sjuksköterska; intensivvård; lidande; enkätstudie;

    Sammanfattning : Tidigare forskning har visat att mobila intensivvårdsgrupper (MIG eller MIG-team) kan förebygga och minska antal akuta larm, hjärtstopp och mortalitet bland patienter som vårdas på sjukhus. MIG-team har också bidragit till att arbetsmiljön för vårdavdelningssjuksköterskor har förbättrats och att de erhåller stöd i omhändertagandet av akut sjuka patienter tidigare. LÄS MER