Sökning: "Anna karlsson"

Visar resultat 1 - 5 av 404 uppsatser innehållade orden Anna karlsson.

  1. 1. Högläsningens betydelse för språkutveckling - Ett kvalitativt utvecklingsarbete om högläsning och språkutveckling i förskolan- att läsa med barnen och inte för barnen. Namn:

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Anna Helldal Karlsson; Sakina Hakmal; [2024-02-29]
    Nyckelord :reading aloud; children s language development; development work;

    Sammanfattning : According to Swärd m.fl (2022), language is the key to all other learning. It is also an important prerequisite for interaction and interaction between children who need to develop in the best possible way. The more educators who work with the children's language development and vocabulary, the more linguistically aware the children become. LÄS MER

  2. 2. Utomhuspedagogik i fritidshem.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Julia Karlsson; Anna Isaksson; [2024-02-21]
    Nyckelord :Utomhuspedagogik; undervisning utomhus; lärmiljö; lärande; fritidshem; möjligheter och hinder.;

    Sammanfattning : Då det råder brist på forskning om utomhuspedagogik inom fritidshem, är syftet med studien att undersöka hur lärare beskriver utomhuspedagogik som pedagogisk aktivitet inom fritidshem. För att få svar på syftet utgick vi från följande tre frågeställningar: Hur beskrivs och definieras utomhuspedagogik av lärare i fritidshem? Hur beskrivs arbetet med elevernas lärande vid utomhuspedagogiska aktiviteter? Vilka möjligheter och hinder talar lärare i fritidshem om vid utomhusaktiviteter? Studien har utgått från en kvalitativ metod i form av semistrukturerade intervjuer där sex stycken utbildade lärare i fritidshem har deltagit. LÄS MER

  3. 3. “Jag tror att HR kan vara en del av lösningen på det här, men jag är inte säker på att det är där det börjar” Att främja en god arbetsmiljö för hbtqi-personer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Anna Hasselgren; Cornelia Karlsson; [2024]
    Nyckelord :Hbtqi; Human Resources; psykisk hälsa; arbetsmiljö; diskriminering; LGBTQI; mental health; workplace environment; discrimination; Social Sciences;

    Sammanfattning : Studier visar på sämre psykisk hälsa för hbtqi-personer än övriga befolkningen och att det finns det en nära koppling mellan individers välmående, hälsa och arbetet. Syftet med den befintliga studien var att belysa de erfarenheter och den kunskap som HR-personal besitter i det främjande arbetet för hbtqi-personer psykiska hälsa på arbetsplatser i Sverige. LÄS MER

  4. 4. Genusperspektiv i historieundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS); Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Emma Mårup; Anna Karlsson; [2024]
    Nyckelord :Genus; Genusperspektiv; Historiemedvetenhet; Historieundervisning; Könsnormer;

    Sammanfattning : Arbetet har syftat till att undersöka vad forskning säger om vilka faktorer som påverkar genusperspektivet i historieundervisning. Att undervisa historia utifrån ett genusperspektiv kan vara utmanande. Vi vill därför undersöka vad som kan påverka och hindra implementering av genus i historieundervisning. LÄS MER

  5. 5. Inkluderande biologiundervisning. Undervisningsmetoder för att stärka lärandet hos elever med inlärningssvårigheter.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / Instiutionen för biologi och miljövetenskap

    Författare :Anna Buzdugan; Sandra Karlsson; [2023-11-07]
    Nyckelord :Science education; biology education; learning diabilities; teaching methods; inclusive education;

    Sammanfattning : Teachers in secondary school experience various challenges and difficulties when it comes to teaching students with learning disabilities. The teachers have described many experiences with these students as unmanageable and frustrating because of how challenging it can be. LÄS MER