Sökning: "Anna-Lena Andersson"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden Anna-Lena Andersson.

  1. 1. "Vad betyder zombie jag vet inte" : Andraspråkselevers epistemiska positioneringar i samtal 

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Anna-Lena Andersson Ehn; [2017]
    Nyckelord :Svenska som andraspråk; CA; epistemisk positionering;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur andraspråkstalare gör lärande genom tal-i-interaktion. Frågorna som ställts är hur talarna gör för att orientera sig mot en gemensam förståelse och hur lärandet blir synligt genom talarnas agerande. LÄS MER

  2. 2. Miljöns betydelse för barns bild- och formskapande i förskolan. : En kvalitativ intervjustudie med sex pedagogers uppfattningar om miljöns betydelse för barns bild- och formskapande i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Lena Andersson; Anna-Lena Ullberg; [2014]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. Läsförståelse i skolan : En kvalitativ enkätstudie om lärares undervisning i läsförståelse i årskurs 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för kommunikation och information

    Författare :Cecilia Bödker Malmqvist; Anna-Lena Andersson; [2013]
    Nyckelord :Reading comprehension; reading development; reading between the lines; variation; teaching; Läsförståelse; läsutveckling; inferensläsning; variation; undervisning;

    Sammanfattning : I denna rapport baserad på kvalitativ enkätstudie presenterar vi lärares syn på undervisning i läsförståelse.  Studien har genomförts på 9 olika skolor med lärare från årskurs 1-3. LÄS MER

  4. 4. Hur kommer det sig att många elever lämnar grundskolan i åk 9, utan att nå målen i matematik? 

    Magister-uppsats, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Anna-Lena Andersson; Anne-Lill Henriksson; [2011]
    Nyckelord :lärarkompetens; läromedel; matematiksvårigheter; motivation; speciallärare;

    Sammanfattning : Detta arbete har tagit upp frågan: Hur kommer det sig att många elever lämnar grundskolan i åk 9, utan att nå målen i matematik? Studiens huvudintresse riktas mot hur dagens speciallärare/resurslärare arbetar för att bemöta och hjälpa elever i svårigheter i ämnet matematik, där studiens problemområde är att synliggöra Hur det kommer sig att många elever lämnar grundskolan i åk 9, utan att nå målen i matematik? Med avstamp i problemområdet synliggörs syfte, som är att belysa vad speciallärare uppfattar kan medverka till att matematiksvårigheter uppstår och vilka åtgärder som vidtas. För att undersöka fältet använder vi oss av den kvalitativa metoden och fallstudie som metodansats. LÄS MER

  5. 5. ”Homosexuella och deras familjebildning” : En studie om 15-åringars attityder i en aktuell fråga

    Kandidat-uppsats, Institutionen för socialt arbete

    Författare :Anna-Lena Andersson; Johanna Thillas; [2008]
    Nyckelord :Attityder; Homosexualitet; Familjebildning; Ungdomar;

    Sammanfattning : Diskussionen kring homosexuellas lämplighet som föräldrar och deras rätt att bilda familj är nu aktuell i samhällsdebatten. Trots att det idag finns lagstiftning som jämställer homosexuellas och heterosexuellas rättigheter att bilda familj genom exempelvis provrörsbefruktning och adoption finns negativa röster om detta. LÄS MER