Sökning: "Anna-Lena Svensk"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden Anna-Lena Svensk.

  1. 1. NYANLÄNDA ELEVER I SVENSK SKOLA : En kvalitativ studie hur nyanlända elever tas emot och undervisas i svensk skola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Anna-Lena Lindström; Malin Jigehamn; [2017]
    Nyckelord :Nyanlända; samarbete; modersmålslärare; språk; kunskaper; erfarenheter och mottagande;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att fördjupa kunskapen hur lärare bemöter nyanlända elever i skolan, hur lärare planerar och undervisar nyanlända elever och hur samarbetet mellan läraren och modersmålslärare fungerar i verksamheten. Utgångspunkten i studien är ett sociokulturellt perspektiv där lärande sker i samband genom andra med att ta hjälp av varandra och samarbeta tillsammans. LÄS MER

  2. 2. Most schools teach you how to move around it but… Neuropedagogik– vad, hur och varför?

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Caroline Bandgren; Emelie Möller; [2014]
    Nyckelord :Neuropedagogik; neuroplasticitet; inlärningssvårigheter; elever i behov av särskilt stöd; Eaton Arrowsmith School; lärandeteorier;

    Sammanfattning : Abstract Examensarbete inom Lärarprogrammet LP01 Titel: Most schools teach you how to move around it but…Neuropedagogik– vad, hur och varför? Författare: Caroline Bandgren och Emelie Möller Termin och år: Vårterminen 2014 Kursansvarig institution: Institutionen för pedagogik och didaktik vid Göteborgs Universi-tet Handledare: Ulla Berglindh Examinator: Anna-Lena Lilliestam Rapportnummer: Vt14-2910-122 Nyckelord: Neuropedagogik, neuroplasticitet, inlärningssvårigheter, elever i behov av särskilt stöd, Eaton Arrowsmith School, lärandeteorier Syfte: Syftet med denna uppsats är att öka kunskapen om neuropedagogik och varför det är positivt att använda sig av i arbetet med elever i behov av särskilt stöd. Det är en litteraturbaserad uppsats som har grunden i en studie gjord på en skola i Kanada. LÄS MER

  3. 3. Elevers läsförmåga i årskurs 3 : Vad prövar nationella provet i svenska och svenska som andraspråk för årskurs 3?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för utbildning, kultur och medier

    Författare :Pernilla Lindström; Anna Lena Roberts; [2010]
    Nyckelord :Nationella provet i svenska och svenska som andraspråk för årskurs 3; svenska; svenska som andraspråk; bedömning; läsförmåga;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att analysera ett antal elevlösningar från nationella provet i svenska och svenska som andraspråk för årskurs 3 samt att analysera hur några lärare som undervisar i de tidiga skolåren förhåller sig till elevers läsförmåga i årskurs 3. Ett ytterligare syfte är att jämföra lärarnas syn på elevers läsförmåga med de utvalda elevlösningarna. LÄS MER

  4. 4. Kulturspridning på konstområdet

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik

    Författare :Johanna Lilja; [2006]
    Nyckelord :kulturspridning; statlig bidragsfördelning; museibesökarna; konstpedagogik;

    Sammanfattning : Abstract INSTITUTION: Institutionen för pedagogik: Avdelningen för bild, musik och kulturpedagogik ADRESS: Växjö Universitet 351 95 Växjö TELEFON: 0470 – 70 80 00 HANDLEDARE: Margareta Wallin Wictorin TITEL: Kulturspridning på konstområdet Spreading culture within the sphere of art FÖRFATTARE: Johanna Lilja ADRESS: Brunnsgatan 18A 331 33 Värnamo TELEFON: 0370 – 144 88 TYP AV UPPSATS: C- uppsats, 60 poäng VENTILERINGSTERMIN: Ht 2005 I uppsatsen diskuteras svensk kulturpolitik och kulturspridning geografiskt samt socialt utifrån Bourdieus teorier om människans relationer till det kulturella området. Även det konstpedagogiska området behandlas, som här utgår ifrån Anna – Lena Lindbergs teori om konstpedagogens roll. LÄS MER

  5. 5. Individanpassad undervisning ur gymnasielärares perspektiv

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Izabella Andinger; Niclas Karlsson; [2006]
    Nyckelord :gymnasieskola; individanpassad undervisning; Lpf 94; lärstilar; individualisering; klasstorlek; elevantal; intensifiering;

    Sammanfattning : Andinger, Izabella & Karlsson, Niclas (2006). Individanpassad undervisning ur gymnasielärares perspektiv. (Individualised education from a teacher perspective in upper secondary school). Skolutveckling och ledarskap, 60 poängsutbildningen, Lärarutbildningen, Malmö högskola. LÄS MER