Sökning: "Anna-Stina Kan"
Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden Anna-Stina Kan.
1. Leda närvarande, tydligt och ödmjukt : Intervjuer med medarbetare i primärvården och deras syn på ledarskapet
Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärdSammanfattning : Arbete utgör för många människor grunden för ett gott liv, där personen trivs och finner ett sammanhang. Medarbetare är en förutsättning för att kunna ge och bedriva vård och omsorg. Medarbetares behov behöver tillgodoses för ett hållbart arbetsliv. LÄS MER
2. Erfarenheter av palliativ vård hos personer med migrationsbakgrund : en litteraturöversikt
Magister-uppsats, Sophiahemmet HögskolaSammanfattning : Bakgrund: Migrationen ökar i Sverige och globalt, vilket leder till ökad mångkultur inom sjukvården. En fungerande kommunikation är av stor betydelse för att kunna ge patienter god vård på lika villkor, oavsett kulturell bakgrund. LÄS MER
3. Äldres upplevelser av psykisk ohälsa vid vård i hemmet : En litteraturöversikt
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärdSammanfattning : Psykisk ohälsa hos äldre är ett globalt problem. Anledningen kan vara den naturliga åldrandeprocessen som medför biologiska, sociala och existentiella förändringar, vilket ökar risken för att drabbas av psykisk ohälsa. Till följd av detta kan det leda till ett stort lidande och nedsatt livskvalitet för många äldre. LÄS MER
4. Skolsköterskans viktiga roll i mötet med mångbesökande elever : - att få utbildning i samtalsmetodik är av vikt för skolsköterskan för att kunna bemöta alla elever på bästa sätt
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för omvårdnadSammanfattning : Bakgrund: Skolsköterskan har en viktig roll i skolan där hen dagligen möter elever. Barn som kommer från olika bakgrunder och är i olika stora behov av hjälp från skolsköterskan. Syfte: Syftet var att belysa skolsköterskors erfarenhet av möten med mångbesökande elever. LÄS MER
5. "Är alla inkluderade för att alla får vara med?" : En kvalitativ studie om hur inkludering definieras och hur det påverkar verksamheten.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)Sammanfattning : ”Är alla inkluderade för att alla får vara med?” – En kvalitativ studie om hur inkludering definieras och hur det påverkar verksamheten. Inkludering förklaras som ett begrepp där det finns en stor variation i hur begreppet definieras. LÄS MER