Sökning: "Anna-karin Karlsson"
Visar resultat 6 - 10 av 13 uppsatser innehållade orden Anna-karin Karlsson.
6. Åtgärdsprogram i skolan : användning, samsyn och delaktighet?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med denna undersökning och uppsats är att ta reda på om det finns en samsyn när det gäller att arbeta med åtgärdsprogram och om det saknas hur ser attityden ut då? I Skolverket (2008) står det att: ”Kravet på att utarbeta åtgärdsprogram omfattar alla skolformer utom förskoleklassen […] ” Undersökningen är kvalitativ och baseras på enkätfrågor samt intervjuer, urvalet i undersökningen består av pedagoger från olika yrkeskategorier på två mindre, mellansvenska skolor med förskoleklass till år 5. Dessutom intervjuade vi rektorer,specialpedagog, speciallärare samt skolsköterska. LÄS MER
7. FMT och interaktion : Utveckling av interaktion genom Funktionsinriktad musikterapi
M1-uppsats, Karlstads universitet; Estetisk-filosofiska fakultetenSammanfattning : Examensarbetet visar vad jag under min praktik som Funktionsinriktad musikterapeut har uppmärksammat för utveckling av interaktion hos två elever. Dessutom redovisas hur personalen runt dessa elever har upplevt elevernas utveckling av interaktion och kommunikation. LÄS MER
8. Äntligen matte - inte matte nu igen : Vilka faktorer ger elever motivation och lust att lära matematik?
Kandidat-uppsats, Matematiska och systemtekniska institutionenSammanfattning : Syftet med arbetet är att undersöka vilka faktorer i undervisningen och den sociala skolmiljön som ger elever motivation och lust att lära matematik. Arbetet beskriver motivation och lust till matematikämnet ur ett lärar- och ett elevperspektiv. LÄS MER
9. ”Ibland så kan en bok som jag har tyckt vara lite halvdöd plötsligt få liv och piggna till” : En kvalitativ studie av formella och informella läsecirklar
Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Biblioteks- och informationsvetenskap / BibliotekshögskolanSammanfattning : The purpose of this Master’s thesis is to examine similarities and differences in qualitative experiences between formal and informal reading groups from the participants’ point of view. The empirical data was acquired from interviews with nine reading group participants, of whom four of them participated in formal reading groups and five in informal reading groups. LÄS MER
10. Olika lärares pedagogiska strategier för elever i komplicerad lärandesituation : Different teachers educational strategies for pupils in special needs
Kandidat-uppsats, Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med arbetet var att undersöka vilka pedagogiska strategier olika lärare tillämpar för att främja elever i komplicerad lärandesituations sociala och kunskapsmässiga utveckling. Undersökningen syftade även till att belysa diagnosens betydelse och huruvida elevernas diagnos eller problematik påverkar val av åtgärd. LÄS MER