Sökning: "Anneli Mattsson"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden Anneli Mattsson.

  1. 1. Teaching Academic English to English Learners : A literature Review on Classroom Practice

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Engelska

    Författare :Anneli Mattsson Kershaw; [2017]
    Nyckelord :Academic English; BICS; English language learners; English as a second language; systemic learning theory; teaching practices; cognitive theory; teachers’ training; scaffolding.;

    Sammanfattning : The level of fluency in the genre specific language of schooling, also known as Academic English (AE), determines students’ success in school. Government agencies that legislate school policies therefore give teachers the directive to conduct education in ways that promote communicative abilities in academic English across all curricula. LÄS MER

  2. 2. Academic English in CLIL-programs : Classroom practices that promote or hinder proficiency inacademic English vocabulary

    Master-uppsats, Högskolan Dalarna/Engelska

    Författare :Anneli Mattsson Kershaw; [2017]
    Nyckelord :CLIL-program; Academic English; English Language Learners; Translanguaging; Teaching Practices; Cognitive theory; Scaffolding; Literacy engagement.;

    Sammanfattning : English CLIL-instruction in Sweden is supposed to be beneficial to students who want to improve their academic English vocabulary proficiency in preparation for studies or employment abroad. However, recent research shows that there is no difference in academic English proficiency between students in upper secondary school CLIL-programs and students in regular upper secondary schools in Sweden. LÄS MER

  3. 3. Omföderskors uppfattning av en normal förlossning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Anneli Lindholm; Sofia Mattsson; [2015]
    Nyckelord :Förväntningar: normal förlossning: omföderskor; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Förlossningsupplevelsen grundar sig i vilka förväntningar kvinnan har och om komplikationer tillstöter. Förväntningarna och den verkliga förlossningsupplevelsen skiljer sig ofta åt. Detta måste uppmärksammas för att kvinnan ska känna sig delaktig och ha kontroll. LÄS MER

  4. 4. Stöd i skolan ur ett genusperspektiv. En kvalitativ intervjustudie om specialpedagogers erfarenheter

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Anneli Mattsson; Carin Westling; [2014-04-24]
    Nyckelord :genus; jämställdhet; yrkesroll; stödinsatser; verktyg;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att ur ett genusperspektiv undersöka specialpedagogers syn på och erfarenheter av arbetet med elever i behov av stöd i skolan. Hur kan man ur ett genusperspektiv förstå specialpedagogens olika roller och arbetsuppgifter, utformning och fördelning av stödinsatser och utformning och hanterande av verktyg? Teori: Studien utgår ifrån Yvonne Hirdmans genusteori om genussystemet, vilken beskriver kvinnor och män utifrån två grundläggande principer: isärhållande och hierarki (Hirdman, 2001). LÄS MER

  5. 5. "Jag kan inte köra idag. Min dotter är sjuk" En jämförande studie av läsbarhet i två sfi-läromedel

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Anneli L Mattsson; [2010-08-24]
    Nyckelord :läsbarhet; sfi-läromedel; röst; kausalitet; layout;

    Sammanfattning : Att en lärobokstext som är avsedd för skolan har hög läsbarhet anses nog av många som en självklarhet, speciellt de texter som är ämnade för dem som inte har svenska som modersmål. De måste ju både lära sig det svenska språket och ta till sig informationen i texten! Men är det då självklart att så är fallet? Syftet med denna studie är att undersöka och jämföra sex texter från två olika sfi-läromedel ur ett läsbarhetsperspektiv. LÄS MER