Sökning: "Anneli Nyström"

Hittade 2 uppsatser innehållade orden Anneli Nyström.

  1. 1. All rörelse som sker på förskolan är viktig : En kvalitativ studie om hur användningen av artefakten lärplatta i samband med specifika undervisningstillfällen kan påverka barns rörelse inomhus

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Anneli Nyström; Sofie Pakkala; [2023]
    Nyckelord :Digitala verktyg; hälsa; rörelse; samspel; stillasittande;

    Sammanfattning : Denna studie utgår från syftet och frågeställningar kring att synliggöra hur användandet av artefakten lärplatta i samband med specifika undervisningstillfällen påverkar barns rörelser inomhus. Studien har utgått från en kvalitativ forskning i form av rörelseundervisningstillfällen som planerats med en lärplatta tillsammans med sex barn på en förskola i Norrbotten. LÄS MER

  2. 2. Det handlar inte bara om att läsa, utan om ett omsorgsfullt relationsskapande : En kvalitativ studie kring förskollärares relationsskapandeutifrån högläsning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Anneli Nyström; Mikaela Petersen; [2022]
    Nyckelord :Relationship building; language development; read aloud; analog reading aloud; preschool teachers; interaction; togetherness; digital reading aloud; Relationsskapande; språkutveckling; högläsning; analog högläsning; förskollärare; samspel; gemenskap; digital högläsning;

    Sammanfattning : SammanfattningSyftet med uppsatsen är att undersöka hur förskollärare arbetar relationellt med högläsning, både analogt och digitalt i verksamheten på förskolan. För att uppnå syftet besvaras följande frågeställningar i studien:  • På vilket sätt använder sig förskollärarna av högläsning i förskolan och vad är deras syfte med högläsningen?  • På vilket sätt skapar förskollärarna gemensamt lärande genom högläsning? • Hur bjuder förskollärarna in barnen till ett gemensamt lärande med hjälp av högläsning? Studien bygger på en kvalitativ forskningsmetod där empirin kommer från sex semistrukturerade intervjuer, som efter transkribering kodats och genomgått en tematisk analys. LÄS MER