Avancerad sökning

Hittade 2 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Det handlar inte bara om att läsa, utan om ett omsorgsfullt relationsskapande : En kvalitativ studie kring förskollärares relationsskapandeutifrån högläsning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Anneli Nyström; Mikaela Petersen; [2022]
    Nyckelord :Relationship building; language development; read aloud; analog reading aloud; preschool teachers; interaction; togetherness; digital reading aloud; Relationsskapande; språkutveckling; högläsning; analog högläsning; förskollärare; samspel; gemenskap; digital högläsning;

    Sammanfattning : SammanfattningSyftet med uppsatsen är att undersöka hur förskollärare arbetar relationellt med högläsning, både analogt och digitalt i verksamheten på förskolan. För att uppnå syftet besvaras följande frågeställningar i studien:  • På vilket sätt använder sig förskollärarna av högläsning i förskolan och vad är deras syfte med högläsningen?  • På vilket sätt skapar förskollärarna gemensamt lärande genom högläsning? • Hur bjuder förskollärarna in barnen till ett gemensamt lärande med hjälp av högläsning? Studien bygger på en kvalitativ forskningsmetod där empirin kommer från sex semistrukturerade intervjuer, som efter transkribering kodats och genomgått en tematisk analys. LÄS MER

  2. 2. Inställningar och främjande och hindrande faktorer som påverkar invandrarungdomars fysiska aktivitet

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Anneli Johansson; Cristina Gomez Petersen; [2007]
    Nyckelord :fysisk aktivitet; invandrarungdomar; hälsa; motion; inställningar; hindrande faktorer; främjande faktorer; Psychology; Psykologi; Social Sciences;

    Sammanfattning : Fysisk aktivitet är en viktig aspekt ur ett hälsoperspektiv. I denna kvalitativa studie undersöks inställningar till fysiskt aktivitet och vilka faktorer som hindrar respektive främjar fysisk aktivitet hos gymnasieelever med invandrarbakgrund. LÄS MER